Nawet pełnego entuzjazmu pracownika współpraca z toksycznym szefem może przyprawić o depresję. Ponad czterech na dziesięciu pracowników dużych firm często odczuwa w pracy satysfakcję, radość, a nawet entuzjazm, ale co trzeci wśród emocji często towarzyszących mu w pracy wskazuje zniechęcenie, frustracje i irytacje – wynika z badania firmy doradczej Human Power, która w swoim najnowszym raporcie „Mental Health. Odporność psychiczna pracowników. Emocje i biznes" zwraca uwagę na zagrożenie związane z nie najlepszą kondycją psychiczną Polaków.
Cechuje nas najwyższy w Europie poziom codziennego stresu w pracy – według badania ADP odczuwa go co czwarty polski pracownik, podczas gdy w całej Europie średnio niespełna co piąty. Jak przypomina Małgorzata Czernecka, psycholog i prezes Human Power, już ponad połowa absencji w pracy jest pochodną problemów związanych ze stresem, a w latach 2012–2018 liczba dni absencji związanych z zaburzeniami psychicznymi wzrosła w Polsce z 14 tys. do 19,4 tys. Czernecka zwraca też uwagę, że jednym z najważniejszych czynników wpływających negatywnie na zdrowie psychiczne zatrudnionych jest brak wsparcia ze strony przełożonego.
Raport Human Power wylicza siedem zachowań menedżerskich, które mogą pogorszyć zdrowie psychiczne pracowników.
1. Czarną siódemkę otwiera niedawanie wsparcia i poczucia przynależności. Za tym stwierdzeniem kryje się brak poczucia, że można liczyć na pomoc szefa w trudnej sytuacji w pracy czy też w rozwiązaniu zawodowego problemu.