Lipcowe odbicie w ofertach pracy okazało się niezbyt trwałe – wynika z analizy Adecco Group, która obok portali pracy obejmuje także media społecznościowe.„Rzeczpospolita” jako pierwsza opisuje dane, według których liczba ogłoszeń na portalach rekrutacyjnych (która w lipcu wzrosła do powyżej 300 tys.) w ubiegłym miesiącu ponownie zmalała – do 286,5 tys. Spadki widać praktycznie we wszystkich największych branżach.
Jedynie handel detaliczny utrzymał się w sierpniu na podobnym poziomie rekrutacji co miesiąc wcześniej. Z kolei największe, 8–9-proc. spadki liczby oferty pracy w porównaniu z lipcem mogły odczuć w zeszłym miesiącu osoby szukające zatrudnienia w finansach i w budownictwie. O 6 proc. zmniejszyła się liczba ofert w branży inżynieryjnej, która jednak zapewniła w zeszłym miesiącu największy wybór propozycji pracy (prawie 32 tys.). Spadek było widać w IT, gdzie opublikowano 31 tys. ofert, o 7 proc. mniej w porównaniu z lipcem.
Jak jednak zaznacza Anna Jaglińska-Prawdzik, szefowa komunikacji i autorka analiz rynku pracy w firmie rekrutacyjnej Awareson, liczba ogłoszeń to tylko jeden ze wskaźników, jakie należy obserwować w branży IT, gdzie około połowy procesów rekrutacyjnych odbywa się poza ogłoszeniami.
Łącznie w polskim internecie ogłoszeń rekrutacyjnych było w sierpniu o 5 proc. mniej niż miesiąc wcześniej i o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednym z powodów tej zmiany mógł był spadek zapotrzebowania na kończące się letnie prace sezonowe w turystyce czy w gastronomii. Drugi powód to sezon urlopów, który ogranicza aktywność rekrutacyjną sporej części pracodawców i kandydatów do pracy.