Firmy zaczynają doceniać mocne strony pracujących mam

Już większość pracodawców dostrzega korzyści z  zatrudniania kobiet, które łączą pracę z wychowywaniem dzieci. Jednak nie zawsze dostrzegają potrzeby rodziców.

Publikacja: 27.05.2024 04:30

Firmy zaczynają doceniać mocne strony pracujących mam

Foto: Adobe Stock

Otwarta, pomocna w pracy, poukładana, zrównoważona i pracowita – tak najczęściej widzą „typowe matki w pracy” przedstawiciele pracodawców (specjaliści HR, rekruterzy i właściciele firm), którzy uczestniczyli w sondażu SW Research przeprowadzonym w ramach programu mentoringowego #MotherEmpower firmy Bosch.

Wprawdzie część ze 159 respondentów nie ma najlepszej opinii o matkach, oceniając, że sprawiają problemy, są chwiejne emocjonalnie, utrudniają pracę i są leniwe, lecz – jak zaznaczają autorzy badania – wyraźną przewagę mają opinie pozytywne. Wpływa to na podejście do kandydatek wracających na rynek pracy po urlopie macierzyńskim.

Tylko co ósmy (12 proc.) z przedstawicieli pracodawców dostrzega związane z tym zagrożenia. Jak jednak zaznacza Anna Łabno-Kucharska z fundacji Mamo Pracuj, która wspiera aktywność i aktywizację zawodową matek, 33-proc. udział firm otwartych na kobiety wracające do pracy po urlopie macierzyńskim potwierdza, że potrzebne są działania edukacyjne.

– Tym bardziej że nasze doświadczenia pokazują, że mamy są bardzo zmotywowane i bardzo efektywne – podkreśla ekspertka fundacji Mamo Pracuj, która wspiera firmę Bosch w programie mentoringowym #MotherEmpower. Wybiera uczestniczki programu, do którego co roku zgłasza się po kilkaset kobiet. Mentorkami i mentorami są pracownicy Boscha (w tym menedżerki i specjalistki łączące karierę zawodową z rodzicielstwem), którzy wspierają kobiety wracające do pracy po urlopie macierzyńskim.

Z programu skorzystało dotychczas prawie 140 kobiet mam, a jego popularność (w tegorocznej edycji #MotherEmpower o 36 miejsc ubiegało się ponad 300 matek) dowodzi, jak cenne jest takie wsparcie. Zdaniem Anny Łabno-Kucharskiej ważna jest również edukacja firm, które niekiedy patrzą na takie kandydatki przez pryzmat potencjalnych problemów, choć – jak wynika z badania – są one w mniejszości.

Ośmiu na dziesięciu przedstawicieli pracodawców uważa, że kobiety wychowujące dzieci mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy, tym bardziej że rodzicielstwo rozwija różnorodne i przydatne w pracy kompetencje miękkie. Uczestnicy badania najczęściej wskazywali tu umiejętność organizacji czasu, empatię, radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie problemów, multitasking, kompetencje komunikacyjne i kreatywność.

Jednocześnie – choć trzy czwarte badanych rekruterów, specjalistów HR i właścicieli firm deklaruje, że nie widzi różnic w efektywności pracy matek i pozostałych pracowników – to 45 proc. z nich uważa, że zatrudnianie kobiet wychowujących dzieci stanowi ryzyko dla firmy. Jak ocenia 40 proc. przedstawicieli pracodawców, kobiety wychowujące dzieci radzą sobie w pracy gorzej niż inni pracownicy, a w dodatku są faworyzowane (42 proc.). Tego faworyzowania nie odczuwają z kolei same matki.

Wręcz przeciwnie; według niedawnego sondażu firmy rekrutacyjnej Hays Poland aż 64 proc. pracujących matek napotkało w swej karierze zawodowej przeszkody utrudniające im godzenie obowiązków zawodowych i rodzicielskich. Wprawdzie w ostatnich latach ten odsetek powoli maleje (w 2022 r. sięgał 67 proc.), ale wciąż pozostaje znaczący, podobnie jak udział kobiet, które mówią o przeszkodach ze strony otoczenia.

Ponad połowa ankietowanych matek doświadczyła trudności z uzyskaniem zwolnienia na czas choroby dziecka. Prawie co drugiej brakuje ze strony pracodawcy ułatwień, które mogłyby pomóc w łączeniu obowiązków rodzinnych i zawodowych (jak np. elastyczność czasu pracy), a 45 proc. dostrzega brak życzliwości ze strony osób, które nie wychowują obecnie dzieci. Niemal dwie piąte matek odczuwa też brak przychylności przełożonych i współpracowników wobec rodzicielstwa, a prawie co trzecia miała trudności, by po urlopie macierzyńskim wrócić na zajmowane wcześniej stanowisko.

Przeszkody wskazywane przez matki dotyczą również ojców (oni częściej narzekają na konieczność wyboru między zaangażowaniem w życie rodzinne lub zawodowe – 69 proc.), to jednak tylko 17 proc. panów mówi o braku przychylności firmy i przełożonych wobec rodzicielstwa.

Łukasz Grzeszczyk, dyrektor wykonawczy w Hays, potwierdza, że nawet wtedy, gdy rodzice po równo dzielą się obowiązkami opiekuńczymi wobec dzieci, to kariera matki jest bardziej narażona na działanie nieuświadomionych uprzedzeń lub krzywdzących założeń po stronie osób decyzyjnych. Dlatego tak ważne są działania edukacyjne.

Otwarta, pomocna w pracy, poukładana, zrównoważona i pracowita – tak najczęściej widzą „typowe matki w pracy” przedstawiciele pracodawców (specjaliści HR, rekruterzy i właściciele firm), którzy uczestniczyli w sondażu SW Research przeprowadzonym w ramach programu mentoringowego #MotherEmpower firmy Bosch.

Wprawdzie część ze 159 respondentów nie ma najlepszej opinii o matkach, oceniając, że sprawiają problemy, są chwiejne emocjonalnie, utrudniają pracę i są leniwe, lecz – jak zaznaczają autorzy badania – wyraźną przewagę mają opinie pozytywne. Wpływa to na podejście do kandydatek wracających na rynek pracy po urlopie macierzyńskim.

Pozostało 86% artykułu
Rynek pracy
Pomimo szturmu na oferty pracy firmom wciąż trudno o talenty
Rynek pracy
Brakuje pracowników w Królewcu. Rosja sięga po Hindusów
Rynek pracy
Jakich pracowników potrzebują firmy w Polsce
Rynek pracy
Płace rosną, ale kosztem miejsc pracy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rynek pracy
Świąteczny sezon w Polsce bez napływu Ukraińców. Kto ich zastąpi?