Otwarta, pomocna w pracy, poukładana, zrównoważona i pracowita – tak najczęściej widzą „typowe matki w pracy” przedstawiciele pracodawców (specjaliści HR, rekruterzy i właściciele firm), którzy uczestniczyli w sondażu SW Research przeprowadzonym w ramach programu mentoringowego #MotherEmpower firmy Bosch.
Wprawdzie część ze 159 respondentów nie ma najlepszej opinii o matkach, oceniając, że sprawiają problemy, są chwiejne emocjonalnie, utrudniają pracę i są leniwe, lecz – jak zaznaczają autorzy badania – wyraźną przewagę mają opinie pozytywne. Wpływa to na podejście do kandydatek wracających na rynek pracy po urlopie macierzyńskim.
Tylko co ósmy (12 proc.) z przedstawicieli pracodawców dostrzega związane z tym zagrożenia. Jak jednak zaznacza Anna Łabno-Kucharska z fundacji Mamo Pracuj, która wspiera aktywność i aktywizację zawodową matek, 33-proc. udział firm otwartych na kobiety wracające do pracy po urlopie macierzyńskim potwierdza, że potrzebne są działania edukacyjne.
– Tym bardziej że nasze doświadczenia pokazują, że mamy są bardzo zmotywowane i bardzo efektywne – podkreśla ekspertka fundacji Mamo Pracuj, która wspiera firmę Bosch w programie mentoringowym #MotherEmpower. Wybiera uczestniczki programu, do którego co roku zgłasza się po kilkaset kobiet. Mentorkami i mentorami są pracownicy Boscha (w tym menedżerki i specjalistki łączące karierę zawodową z rodzicielstwem), którzy wspierają kobiety wracające do pracy po urlopie macierzyńskim.