Konkurencyjny rynek sprzyja doświadczonym freelancerom

Chociaż w wielu branżach nasila się rywalizacja wśród wolnych strzelców, to ci z dobrą marką na rynku i z praktyką w swojej specjalizacji mogą przebierać w zleceniach i nie narzekają na zarobki.

Publikacja: 25.03.2024 04:30

Konkurencyjny rynek sprzyja doświadczonym freelancerom

Foto: Adobe Stock

Średnie wynagrodzenia freelancerów w trzech najpopularniejszych branżach – w grafice, copywritingu oraz SEO i social mediach – idą w górę. I to szybciej niż średnie wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, które w lutym zaskoczyło ekonomistów 12,9-proc. wzrostem. W przypadku copywriterów, czyli tzw. tekściarzy, średnie zarobki były w lutym o 33 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej” danych Useme, polskiej platformy do rozliczeń freelancerów i zleceniodawców.

– Wzrost stawek w większości branż polskiego freelancingu pokazuje, że niezależni specjaliści, zwłaszcza ci z dużym doświadczeniem w swoich profesjach, nie mogą narzekać na zarobki – podkreśla Natalia Zielińska, szefowa marketingu w Useme. Według niej rosnącym stawkom towarzyszy obecnie zwiększająca się liczba zleceń widoczna w grafice, copywritingu oraz w SEO i social mediach.

Nieco gorszą koniunkturę mogli z kolei odczuć wolni strzelcy realizujący zlecenia związane z animacją, aplikacjami mobilnymi, a także z architekturą. Utrzymuje się natomiast widoczny już w zeszłym roku duży popyt na usługi freelancerów zajmujących się tworzeniem stron i sklepów internetowych (webdeveloperów).

– W tej branży istotne jest nie tylko doskonałe opanowanie wybranych języków programowania. Ważna jest także umiejętność skutecznego zarządzania treściami oraz identyfikowania potrzeb odbiorców, co ma przełożenie na atrakcyjność witryn dla ich przyszłych użytkowników – wylicza Przemysław Głośny.

Jak zwracają uwagę szefowie Freelancehunt, platformy dla freelancerów i zleceniodawców, która powstała w Ukrainie, a obecnie ma już międzynarodowy zasięg, na tym rynku postępuje globalizacja. Zwiększa to wybór ofert dla wolnych strzelców, ale i konkurencję o zlecenia. Według danych Freelancehunt, podczas gdy w Polsce do realizacji projektu zgłaszało się w ubiegłym roku średnio 12 freelancerów, to w skali calej Unii ten wskaźnik wynosił 14 ofert, a globalnie – 11.

Wiele jednak zależało od kategorii; najmniejszą konkurencję platforma notowała w obszarze konsultingu (pięć ofert na projekt), a także programowania i administrowania IT (średnio siedem ofert na projekt). Z kolei najsilniejszą rywalizacją o projekty wyróżniała się kategoria związana z designem i sztuką, gdzie w Polsce o każde zlecenie zabiegało średnio 22 freelancerów, a globalnie – 23.

Przemysław Głośny z Useme zwraca uwagę, że w minionym roku polski rynek freelancingu znacząco się rozwinął, co jest efektem zarówno rosnącej popularności pracy zdalnej, jak i zwiększonego zainteresowania usługami świadczonymi przez niezależnych specjalistów. Ten trend podkreśla też Walentyn Ziuzin, prezes Freelancehunt. Według niego w wielu kreatywnych i technicznych zawodach firmy odchodzą od zatrudniania na etat na korzyść freelancerów.

Widać to także po rosnącej na świecie liczbie wolnych strzelców (szacowanej nawet na 1,6 miliarda osób) i wartości globalnego rynku platformowych usług freelancerskich. W 2020 r. oceniano ją na 3,4 mld dolarów, prognozując, że do 2027 r. osiągnie 9,2 mld dolarów, rosnąc o ponad 15 proc. rocznie. Pomaga tu także rozwój SI. Jak ocenia Ziuzin, jest on widoczny praktycznie w każdej kategorii pracy, wpływając na szybkość i liczbę realizacji zleceń oraz na zmiany popytu na specjalistów.

Średnie wynagrodzenia freelancerów w trzech najpopularniejszych branżach – w grafice, copywritingu oraz SEO i social mediach – idą w górę. I to szybciej niż średnie wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, które w lutym zaskoczyło ekonomistów 12,9-proc. wzrostem. W przypadku copywriterów, czyli tzw. tekściarzy, średnie zarobki były w lutym o 33 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej” danych Useme, polskiej platformy do rozliczeń freelancerów i zleceniodawców.

Pozostało 86% artykułu
Rynek pracy
Pomimo szturmu na oferty pracy firmom wciąż trudno o talenty
Rynek pracy
Brakuje pracowników w Królewcu. Rosja sięga po Hindusów
Rynek pracy
Jakich pracowników potrzebują firmy w Polsce
Rynek pracy
Płace rosną, ale kosztem miejsc pracy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rynek pracy
Świąteczny sezon w Polsce bez napływu Ukraińców. Kto ich zastąpi?