Spadek liczby ofert pracy, a także zaciskanie budżetów HR w firmach (które częściej na własną rękę próbują szukać pracowników) odbija się na biznesie branży usług personalnych. Co prawda wzrost wynagrodzeń, w tym płacy minimalnej, podtrzymuje przychody firm, lecz osłabienie koniunktury w gospodarce i na rynku rekrutacji znacznie zmniejszyło liczbę klientów części z nich. Pokazuje to najnowszy raport Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej za 2022 r.
Ubyło klientów
Według raportu MRiPS, w 2022 roku z usług doradztwa personalnego, świadczonego przez agencje zatrudnienia, skorzystało 35,6 tys. pracodawców, a więc o 8,4 tys. mniej niż rok wcześniej, gdy firmy ostro konkurowały o pracowników i częściej musiały korzystać ze wsparcia pośredników. Skurczyła się też liczba pracodawców - użytkowników korzystających z usług agencji pracy tymczasowej: w ubiegłym roku było ich 21,3 tys., czyli o ponad 1,4 tys. mniej niż rok wcześniej.
Czytaj więcej
Ponad połowa pracujących w Polsce i na świecie przewiduje, że AI zmieni sposób ich pracy. Jednak tylko co trzeci liczy, że na lepsze.
Widoczne już od połowy zeszłego roku spowolnienie w rekrutacji przełożyło się nie tylko na spadek liczby ofert pracy, ale także na mniejszą liczbę agencji zatrudnienia. Na koniec minionego roku działało ich niespełna 8,8 tys. - to o 140 mniej niż rok wcześniej. Z kolei w tym roku, według danych uzyskanych przez „Rzeczpospolitą” z rejestru agencji zatrudnienia (KRAZ), na koniec lipca było czynnych 8,7 tys. agencji – czyli prawie o sto mniej niż pod koniec grudnia 2022. I najmniej od końca 2019 r.
Podwyżki płac nakręcają obroty
Dane z KRAZ pokazują też, że rynek usług HR jest nie tylko rozdrobniony, ale i bardzo dynamiczny, tym bardziej, że bariera wejścia do tego biznesu jest niska. Pogorszenie koniunktury w rekrutacji sprawiło natomiast, że ostatnich dwóch lata więcej firm wykreślano z rejestru niż tam wpisywano. W pierwszych siedmiu miesiącach 2023 r. wpisano tam ponad 1,1 tys. agencji zatrudnienia, ale prawie 1,2 tys. wykreślono z rejestru. Rok wcześniej o tej porze liczba nowych agencji była ponad setkę większa, ale tych wykreślonych też było więcej i to o 280.