– Praca na rynku finansowym była i nadal jest postrzegana jako bardziej odpowiednia dla mężczyzn, a szanse kobiet na rynku pracy były zmniejszane przez swego rodzaju segregację zawodową. Mężczyźni i kobiety byli pozyskiwani do różnych zawodów na postawie założeń dotyczących tego, jakie zajęcia są typowo „męskie”, a jakie typowo „kobiece” – mówi Małgorzata Rusewicz, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, komentując tegoroczną edycję raportu „Kobiety w finansach”. „Rzeczpospolita” jest patronem medialnym i jako pierwsza przedstawia raport, który podsumowuje wyniki badania przeprowadzonego przez CFA Society Poland i firmę rekrutacyjną Antal we współpracy z Bankiem BPH i Izbą Zarządzających Funduszami i Aktywami.
Niespełnione ambicje
Jak wynika z internetowej ankiety, która na przełomie 2022 i 2023 roku objęła 766 pracowników sektora finansowego w Polsce, ambicje zawodowe kobiet nie idą w parze ze wzrostem ich wpływu w sektorze. Pomimo rosnącej liczby wdrażanych w finansach programów rozwojowych i polityk dotyczących zarządzania różnorodnością tylko 19 proc. uczestniczek tegorocznego badania wskazało, że kobiety mają duży wpływ na rozwój sektora, zajmując tam strategiczne miejsce na rynku pracy.
To wyraźnie mniej niż w poprzedniej edycji raportu, w 2021 roku, gdy ten duży wpływ dostrzegało 26 proc. pań. Pozytywną zmianą jest natomiast spadek odsetka kobiet (do 15 proc.), które swój wpływ na rozwój branży finansowej oceniają jako mały. Znacznie więcej pań (66 proc. – wobec 51 proc. przed dwoma laty) mówi teraz o umiarkowanym wpływie kobiet, polegającym głównie na funkcjach wspierających. Pokazuje to poprawę, chociaż niewielką jak na widoczne w badaniu ambicje zawodowe finansistek.
Różny punkt widzenia
Aż 93 proc. ankietowanych kobiet ceni sobie karierę zawodową, to zdecydowanie więcej niż mężczyźni (33 proc.). Jednak niemal wszystkie uczestniczki badania (94 proc.) dostrzegają zewnętrzne bariery, które ograniczają ich zawodowy awans, a które zauważa tylko 55 proc. uczestniczących w badaniu panów. To jedna z wielu różnic, które w wynikach badania widać w zależności od płci. Jak zaznacza Artur Skiba, prezes Antalu, wśród badanych mężczyzn aż 56 proc. uważa, że kobiety mają duży wpływ na rozwój finansów.