Danone opuszcza Rosję, ale jednak nie do końca

Francuski koncern Danone wycofa się z segmentu EDP (Essential Dairy and Plant-based), który zajmował się w Rosji produkcją nabiału i żywności pochodzenia roślinnego. Danone będzie kontynuował w Rosji wyłącznie produkcję odżywek dla niemowląt.

Publikacja: 14.10.2022 09:56

Danone opuszcza Rosję, ale jednak nie do końca

Foto: Bloomberg

Firma poinformowała w komunikacie, że podjęta decyzja jest najlepszą opcją, zapewniającą długoterminową ciągłość lokalnej działalności biznesowej, z korzyścią dla pracowników, konsumentów i partnerów.

„W ostatnich dziewięciu miesiącach 2022 r. segment EDP w Rosji odpowiadał za ok. 5 proc. łącznej sprzedaży netto firmy Danone, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży LfL oraz do marży z operacji kontynuowanych. Transakcja będzie skutkować odpisem w wysokości do 1 mld euro” – napisała spółka w komunikacie.

Danone zapewnia, że priorytetem firmy pozostaje odpowiedzialne i pełne szacunku działanie w stosunku do miejscowych pracowników, konsumentów i partnerów z rynku rosyjskiego.

Czytaj więcej

Danone w Rosji bada opcje, właściciel Domino’s Pizza zostaje

Grupa Danone miała w Rosji 20 zakładów produkujących: świeże produkty mleczne, odżywki dla niemowląt, produkty do żywienia medycznego oraz wodę. Rosyjski rynek stanowił 5 procent wszystkich przychodów koncernu od stycznia do końca września tego roku – informuje Bloomberg.

Danone będzie szukało nabywcy dla rosyjskiego oddziału, a sprzedaż może skutkować odpisem do 1 miliarda euro - podała francuska grupa spożywcza.

Francuski koncern zawiesił inwestycje w Rosji zaraz po inwazji Kremla na Ukrainę – podobnie jak wiele innych zachodnich firm. Teraz robi jednak bardziej zdecydowany ruch w związku z wojną, która trwa już ósmy miesiąc. Podczas gdy wiele zachodnich korporacji międzynarodowych wycofało się z Rosji, firmy spożywcze utrzymują tam ograniczoną działalność, argumentując, że mają moralny imperatyw, by karmić ludzi. Nestle nadal importuje do Rosji produkty, takie jak odżywki dla niemowląt, a brytyjski Unilever nadal ma fabryki w Rosji, zobowiązując się do dalszej sprzedaży produktów określanych jako „niezbędne”.

Rosyjski oddział Danone jest największym przedsiębiorstwem mleczarskim w Rosji, z 12 zakładami produkcyjnymi i 8000 pracownikami. Francuska firma weszła na rynek rosyjski trzy dekady temu i zbudowała swoją pozycję dzięki przejęciu Unimilk w 2010 roku. Sprzedaż może komplikować fakt, że Danone sprzedaje zarówno marki lokalne, jak i międzynarodowe, takie jak Activia. Nie jest jasne, czy nowy operator będzie oferował globalne marki należące do Danone i na jakich warunkach – pisze Bloomberg.

Czytaj więcej

Rosja proponuje nacjonalizację fabryk, które zamykają działalność przez wojnę

Firma poinformowała w komunikacie, że podjęta decyzja jest najlepszą opcją, zapewniającą długoterminową ciągłość lokalnej działalności biznesowej, z korzyścią dla pracowników, konsumentów i partnerów.

„W ostatnich dziewięciu miesiącach 2022 r. segment EDP w Rosji odpowiadał za ok. 5 proc. łącznej sprzedaży netto firmy Danone, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży LfL oraz do marży z operacji kontynuowanych. Transakcja będzie skutkować odpisem w wysokości do 1 mld euro” – napisała spółka w komunikacie.

Pozostało 82% artykułu
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności