Rosyjski producent chce wypełnić pustkę po Coca-Coli. Nadchodzi Czernogołowka

Po tym jak najwięksi światowi producenci napojów bezalkoholowych porzucili rosyjski rynek, lokalny producent Czernogołowka chce zając ich miejsce i planuje spektakularne przejęcie 50 proc. udziałów w prawie 9 miliardowym rynku.

Publikacja: 03.08.2022 12:29

Rosyjski producent chce wypełnić pustkę po Coca-Coli. Nadchodzi Czernogołowka

Foto: Bloomberg

Masowy exodus zachodnich firm spowodowany sankcjami i restrykcjami po ataku Rosji na Ukrainę stworzył nieoczekiwaną szansę dla rosyjskich firm i przedsiębiorców – pisze Reuters.

Foto: materiały prasowe

Czernogołowka, firma nazwana na cześć miasta pod Moskwą, gdzie została założona w 1998 roku, produkuje przekąski, wodę butelkowaną, ziołowe lemoniady, napoje energetyczne, a od maja tego roku także Cola Czernogołowka, która ma zastąpić Coca-Cole i Pepsi na rosyjskim rynku.

Prywatny producent napojów zamierza podwoić swój udział w rynku w tym roku a w ciągu dwóch lat dojść do 30 procent. Docelowo ma nadzieję podbić serca rosyjskich konsumentów i zając około 50 proc. rynku słodkich napojów gazowanych. Obecnie, według danych firmy – jej udział rynkowy to około 8,5 procent na koniec 2021 roku.

Czytaj więcej

Rosja ma już zastępstwo Coca-Coli. Poznajcie CoolColę i jej siostry

„Byliśmy, jesteśmy i będziemy głównym rosyjskim producentem napojów” – powiedziała Reuterowi dyrektor generalna Natalia Sachnina. „Mamy nadzieję i pracujemy nad zdobyciem pozycji absolutnego lidera na rynku rosyjskim” - dodała.

Według rosyjskiej firmy analitycznej Statista przychody na rosyjskim rynku napojów bezalkoholowych wynoszą 8,8 miliarda dolarów.

Chociaż napoje gazowane produkowane przez Coca-Colę i PepsiCo są nadal dostępne w Rosji, z czasem znikną, ponieważ istniejące zapasy wyczerpią się jeszcze w tym roku. PepsiCo oraz Coca-Cola zawiesiły już w marcu produkcję i sprzedaż napojów gazowanych w Rosji. A rosyjscy producenci już wchodzą na ich miejsce. Jak poinformowała Sachnina, Czernogołowka prawie podwoiła wolumeny sprzedaży w południowym mieście Krasnodar i zwiększyła o 50 proc. przepustowość w syberyjskim Nowosybirsku w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.

Aby sprostać przewidywanemu wzrostowi popytu, Czernogołowka buduje w mieście zakład produkcyjny o powierzchni 40 000 metrów kwadratowych. Obiekt będzie kosztował ponad 3 miliardy rubli (50 milionów dolarów), a pierwszy etap budowy ma zostać ukończony w marcu 2023 roku.

Czytaj więcej

Coca-Cola traci przez Rosję na Zachodzie, McDonald’s zaś w Polsce

Czernogołowka zaczęła dostarczać napoje bezalkoholowe do rosyjskich restauracji Burger King i KFC w kwietniu. Jest też w trakcie rozmów, aby zrobić to samo dla sieci „Smacznie i kropka” - sieci restauracji powstałych na bazie amerykańskiego McDonald's.

Podobnie jak wszystkie rosyjskie firmy, Czernogołowka boryka się też z nowymi problemami z dostawami po tym, jak zachodnie rządy i firmy nałożyły na Rosję sankcje i ograniczenia, powiedziała Sachnina, dodając, że szczególnym problemem są aluminiowe pokrywki i etykiety samoprzylepne.

Masowy exodus zachodnich firm spowodowany sankcjami i restrykcjami po ataku Rosji na Ukrainę stworzył nieoczekiwaną szansę dla rosyjskich firm i przedsiębiorców – pisze Reuters.

Czernogołowka, firma nazwana na cześć miasta pod Moskwą, gdzie została założona w 1998 roku, produkuje przekąski, wodę butelkowaną, ziołowe lemoniady, napoje energetyczne, a od maja tego roku także Cola Czernogołowka, która ma zastąpić Coca-Cole i Pepsi na rosyjskim rynku.

Pozostało 85% artykułu
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności