Dodatkowo spółka zależna Manufaktury – Tenczyńska Okovita – zapowiedziała kolejną zbiórkę crowdfundingową, która wystartuje pod koniec marca na platformie Crowdway. W ramach emisji firma chce zgromadzić 4,4 mln zł, które mają pomóc m.in. w rozbudowie mocy produkcyjnych oraz wejściu na rynki azjatyckie.

– W tym roku planujemy IPO Grupy Manufaktury, której Tenczyńska Okovita jest ważnym ogniwem, dzięki czemu nasi akcjonariusze będą mogli m.in. upłynnić akcje – stwierdził Janusz Palikot. – Co do koncepcji debiutu, to nie jest ona ustalona. Zastanawiamy się, czy będzie to połączona cała grupa spółek, czy najpierw pojawi się Manufaktura, do której zostaną dodane spółki córki. Sytuacja powinna wyjaśnić się w ciągu miesiąca – dodał prezes. Niewiadomą pozostaje również to, na jakim parkiecie zadebiutuje producent alkoholu.

Prezes Oktovity podał również, że początek roku okazał się dla spółki bardzo dobry – m.in. za sprawą tokenizacji whisky. Chodzi o projekt, który wystartował jeszcze w grudniu ubiegłego roku, dzięki któremu inwestorzy mogą kupować pojemność w beczkach trunku. Z tytułu tych inwestycji uzyskano dotychczas 1,5 mln zł. Wspomniana tokenizacja oraz dobre wyniki grupy spowodowały, że Tenczyńska Okovita zamierza wypłacić około 0,5 mln zł zaliczki na poczet dywidendy za zyski z tego roku. Szacunkowa kapitalizacja firmy podskoczyła z około 20 mln zł 1,5 roku temu do 50 mln zł obecnie. – Wypłacimy dywidendę jako pierwsza spółka w Polsce, która wsparła się finansowaniem z crowdfundingu udziałowego. Dla części projektów crowdfundingowych nadchodzi ważny moment, kiedy trzeba powiedzieć "sprawdzam". Ta forma finansowania, w momencie gdy trudno jest o uzyskanie środków w banku, jest bardzo ważna, dlatego nie można zawieść zaufania inwestorów – wyjaśnił Palikot.

Wspomniane 4,4 mln zł Okovita zamierza przeznaczyć nie tylko na rozwój produkcji, ale i wprowadzenie sprzedaży whisky pod marką własną. Właśnie na ten alkohol największe zapotrzebowanie wyrażają klienci azjatyccy, dlatego emisja pomoże także w wejściu na tamtejszy rynek.

Pandemia zmieniła sytuację na rynku alkoholi i dostrzega to nie tylko Okovita, ale i inne spółki z branży. Jeszcze w grudniu na łamach „Parkietu" wiceprezes Ambry Piotr Kaźmierczak mówił, że lepszych perspektyw dla firmy upatruje właśnie w sprzedaży produktów premium. Pozytywnego obrazu dla branży alkoholi dopełniają dane dotyczące rynku whiksy, który w ubiegłym roku w Polsce odnotował wzrost o 15 proc. w ujęciu rocznym.