Zwykle sukcesy lub porażki w pracy utożsamiamy z naszymi kompetencjami, doświadczeniem czy talentem. Psychologowie zwracają jednak uwagę, że równie ważne, a może nawet najważniejsze, jest nasze nastawienie, czyli mówiąc wprost, czy w ogóle chce nam się chcieć pracować.
– O nastawieniu w kontekście pracy mówi się najmniej. Tymczasem to ono decyduje o tym, czy utalentowany pracownik podzieli się z firmą swoimi talentami – zauważa prof. Paweł Jurek, psycholog z Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego.
Kluczowy mindset
Jak wyjaśnia Paweł Jurek, kompetencje mówią o tym, co pracownik wie i potrafi robić. Osobowość, predyspozycje, inteligencja świadczą o tym, jaki ma potencjał, ale to o tym, czy ktoś pracuje z chęcią, czy też zmusza się do tego, decyduje nastawienie, inaczej mindset.
– Osoby, które mają wspierający mindset, są bardziej efektywne, zaangażowane i zadowolone z pracy – podkreśla prof. Jurek. I zaznacza, że zalety pozytywnego nastawienie szczególnie uwypuklają się w czasie kryzysu, także takiego, jaki mamy obecnie. Okazuje się, że dla pracowników z pozytywnym nastawieniem nowe trudności i wyzwania, zmieniające się warunki, są mobilizujące, a dla tych z negatywnym nastawieniem stają się głównie źródłem zmartwień i dodatkowego stresu.