Wywiązywanie się z obowiązków i obietnic, szacunek w komunikacji oraz równe traktowanie i wsparcie udzielane każdemu, niezależnie od zajmowanego stanowiska, są – zdaniem polskich pracowników – najważniejszymi elementami dobrej współpracy w firmach. Tak wynika z sondażu firmy doradczej Effectiveness, który latem tego roku objął 817 aktywnych zawodowo Polaków, w tym menedżerów.
Okazało się, że pomimo wieloletniej tradycji imprez i wyjazdów integracyjnych oraz szkoleń, które mają wspierać budowę zgranych zespołów, ze współpracą w polskich firmach (rozumianą jako wspólna, uzupełniająca się praca dla osiągnięcia zespołowego celu) nie jest najlepiej. Co prawda prawie połowa badanych ocenia, że ich zespoły przez większość czasu współpracują ze sobą bardzo dobrze, ale z drugiej strony mamy 43 proc. opinii umiarkowanie i bardzo krytycznych.
– Wyniki badania to mocny komunikat: zatrzymajmy się na chwilę, by zweryfikować, czy za mówieniem o tym, że ważna jest dla nas współpraca, stoją też działania skierowane na podnoszenie jakości relacji. Tego nie załatwi jedno szkolenie czy spotkanie integracyjne; potrzebna jest decyzja lidera o tym, wdrażamy strategię współpracy celowaną na rozwijanie poszczególnych pracowników, uwzględniając ich indywidualne predyspozycje i talenty – podkreśla Anna Sarnacka-Smith, konsultant HR i właścicielka Effectiveness (firma jest dostawcą badań kompetencji w modelu DISC D3). Zwraca uwagę, że to od jakości pracy zespołowej w dużej mierze zależy sukces przedsiębiorstwa. Co więcej, dobra współpraca w zespołach, poczucie „gry do jednej bramki" pozytywnie wpływają na atmosferę w firmie, która przekłada się na większą lojalność i lepszą kondycję mentalną pracowników.
Czytaj więcej
Od nowego roku wybór formy pracy pod względem opodatkowania będzie trudniejszy niż dzisiaj. Ale samozatrudnienie nadal może przynieść sporo zysków.