Naszym dużym projektem o zasięgu globalnym jest dążenie do używania w 100 proc. energii odnawialnej we wszystkich sklepach Nespresso. Będziemy zwiększać wykorzystanie w całym łańcuchu produkcyjnym biogazu, produkowanego m.in. z wykorzystaniem kawy z kapsułek poddawanych recyklingowi. W Polsce już to robimy! W Boleszynie firma Biogal produkuje biogaz m.in. przy wykorzystaniu kawy ze zużytych kapsułek Nespresso. Ciepło z biogazowni dociera do ok. 250 gospodarstw domowych i budynków użyteczności publicznej.
Sukces tych działań zależy także od zaangażowania konsumentów...
Tak, zdecydowanie trzeba podkreślić rolę konsumentów w realizacji naszych celów. Chcemy przetwarzać tak dużo aluminium ze zużytych kapsułek, jak to tylko możliwe. Mogą nam w tym pomóc klienci, smakosze kawy, przynosząc nam z powrotem swoje wykorzystane kapsułki. Na świecie program recyklingu prowadzimy od lat. W Polsce działa on od 2012 roku. Każdy może w nim uczestniczyć. Dużo uwagi poświęcamy informowaniu o tym programie. Staramy się, by był jak najprostszy i najwygodniejszy dla klientów, nieustannie przypominamy o recyklingu i zachęcamy do niego. Konsumenci otrzymują bezpłatnie specjalne torby do recyklingu i mogą w nich zwrócić swoje zużyte kapsułki. Mogą je przynieść do naszych butików albo – gdy zamawiają online, co, jak wspomniałam, jest coraz popularniejsze – mogą przekazać je kurierowi podczas odbioru swojego zamówienia. Pokazujemy także, co można wyprodukować z odzyskanego aluminium, dzięki czemu dajemy drugie życie naszym kapsułkom. W tym momencie robię notatki, używając wykonanego z kapsułek długopisu. W Sztokholmie jest też firma – Velosophy – która aluminium z kapsułek, oddanych przez klientów do recyklingu, wykorzystuje do produkcji rowerów RE:CYCLE.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu pracy w Nespresso ma Pani szeroką perspektywę na dotychczasowe działania marki. Jak program recyklingu oraz inne podobne programy firmy zmieniały się przez lata?
Kiedy cofniemy się o 25–30 lat, temat ochrony klimatu nie był tak obecny jak dziś ani w mediach, ani w świadomości klientów. To była nisza. Ale jestem bardzo dumna z naszej organizacji, która już wówczas chciała zwrócić uwagę na ten ważny temat. Analizowaliśmy sytuację na różnych rynkach i zastanawialiśmy się, jakie działania można podjąć. Wiele z tych działań rozpoczęło się od testów. Najpierw chcieliśmy się zastanowić, w jaki sposób można skutecznie wesprzeć konsumentów w recyklingu zużytych kapsułek. Nasza firma musi znaleźć partnerską organizację, opracować przebieg całego procesu recyklingu, w tym szczegóły, takie jak oddzielenie aluminium od kawy i poddanie go przetworzeniu, upewnić się, że proces będzie skuteczny i efektywny. Te działania odbywają się na szczeblu poszczególnych krajów, w których jesteśmy obecni. Na przykład w Polsce współpracujemy z firmą Feniks Recykling, której główne biuro znajduje się w Żukowie w woj. mazowieckim. Przebieg programów recyklingu monitorujemy na bieżąco i stale je udoskonalamy, jeśli tylko dostrzeżemy taką możliwość. Ale przede wszystkim zachęcamy naszych konsumentów do uczestnictwa w nich, bo to przecież podstawa sukcesu.
Jak wygląda sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami? Czy Polacy są otwarci na tego typu rozwiązania, chętnie uczestniczą w waszym programie recyklingu?