Tegoroczny globalny szczyt klimatyczny COP26 to niezwykle istotne wydarzenie: pierwszy szczyt przypadający po roku 2020, który wyznaczono jako termin realizacji części zobowiązań zawartych w przełomowym Porozumieniu Paryskim, przyjętym przez 196 państw i terytoriów podczas konferencji COP21 w 2015 r. Jest to również ważny moment dla Chin i USA, które łącznie odpowiadają za ponad 40 proc. globalnych emisji dwutlenku węgla, a także dla Unii Europejskiej, która poprzez inicjatywy Europejskiego Zielonego Ładu oraz pakietu Fit for 55 planuje nadać ton światowej dyplomacji klimatycznej.
Wiele wskazuje na to, że istnieje obecnie coraz większa wola polityczna wprowadzania rzeczywistych i trwałych zmian mających zapobiec postępującym zmianom klimatu. Warto w tym kontekście wymienić opublikowane niedawno wspólne oświadczenie o współpracy klimatycznej pomiędzy USA a Chinami, zobowiązanie USA do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 50-52 proc. do 2030 r. w porównaniu do poziomu z roku 2005 oraz cel Wielkiej Brytanii w postaci obniżenia emisji o 78 proc. do 2035 r.
Obecnie jesteśmy na prostej drodze do tego, by temperatury na świecie wzrosły o 3-4ºC do 2100 r. Może to mieć katastrofalne skutki – poziom mórz będzie się podnosił, a duże obszary naszej planety przestaną nadawać się do zamieszkania. W takim scenariuszu wzrostu temperatur zamek w Malborku będzie położony nad samym morzem, a jego fragmenty znajdą się pod wodą. Polska będzie też zmagała się z anomaliami pogodowymi i wynikającymi z nich kataklizmami – suszami, huraganami, powodziami. Oczywiste jest zatem, że decyzje podjęte podczas COP26 będą niezwykle ważne dla całego świata. Ale czy szczyt COP26 ma też znaczenie dla biznesu? A jeśli tak, to dlaczego? Uważam, że jest pięć zasadniczych powodów, dla których firmy powinny z uwagą śledzić przebieg COP26.
Powód 1. Wydarzenie wpłynie na zmianę oczekiwań elektoratu oraz doprowadzi do przyjęcia nowych regulacji.
Według badania Edelman Trust Barometer 2021 zmiany klimatyczne to druga z największych obaw społeczeństwa tuż po utracie miejsc pracy. Relacje medialne z COP26 zapewne wpłyną na oczekiwania elektoratu co do tego, jak poszczególne kraje powinny podejść do problemu i jakie działania podjąć. Rządy krajowe będą chciały wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, zobowiązując się do realizacji uzgodnionych podczas szczytu celów oraz ustanawiając nowe zasady, które z pewnością będą miały wpływ na biznes.