Polski rynek handlowy to już ponad 12,79 mln mkw. powierzchni. W pierwszym kwartale tego roku oddano ponad 81,4 tys. mkw. Powstaje kolejne 322 tys. mkw. – podaje firma doradcza Colliers.
Centra i parki
Na rynku działa 617 centrów handlowych. - Od początku 2023 r. otwarto sześć nowych obiektów, a trzy istniejące rozbudowano. Największym ponownie otwartym obiektem był Fort Wola w Warszawie. Jego powierzchnia to 22 tys. mkw. – podają analitycy firmy Colliers. - W przebudowie są kolejne centra handlowe. Prace trwają m.in. w łódzkiej Sukcesji, którą w ubiegłym roku nabyła spółka Amush Investment Group. Pod koniec pierwszego kwartału zakończyła się modernizacja warszawskiej Promenady.
Jak wskazują eksperci Colliersa, pozostałe oddane do użytku obiekty to parki handlowe. - Największe z nich otwarto w Kłodzku i w Łubnie koło Góry Kalwarii (oba obiekty po ok. 10,2 tys. mkw.) GLA. Do największych otwarć zaliczyć trzeba też rozbudowę centrum handlowego Galeria Emka w Koszalinie o park handlowy M Park o powierzchni ok. 10 tys. mkw. – podają.
- Właściciele centrów handlowych coraz częściej poszukują rozwiązań dla starzejących się obiektów, a wszelkiego rodzaju przebudowy i unowocześnienia są teraz w modzie – mówi Wojciech Wojtowicz, analityk w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. - Trend ten utrzyma się na pewno w kolejnych kwartałach, ale nie wszędzie. Na dość nasyconym rynku handlowym, w obliczu spadku konsumpcji, część właścicieli obiektów rezygnuje z utrzymywania funkcji handlowej nieruchomości i albo decyduje się na zamknięcie obiektu, czego przykładem może być planowane w 2024 r. zakończenie działalności centrum handlowego Arkady we Wrocławiu, albo na zmianę przeznaczenia nieruchomości. Taki przykład mamy w Gdyni, gdzie w miejscu centrum handlowego z zamkniętym hipermarketem Tesco powstanie osiedle mieszkaniowe – dodaje.