Polski rynek magazynów w 2022 r., mimo zawirowań, trudniejszej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, utrzymał swoją dynamikę po stronie popytu i podaży – mówi Anna Głowacz, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i logistycznych w firmie doradczej Axi Immo. – Wynajęte 6,69 mln mkw. powierzchni logistycznej i przemysłowej korespondowało z dużą aktywnością deweloperów, którzy w ub.r. dostarczyli rekordowe 4,4 mln mkw. Popyt brutto był nieznacznie mniejszy, bo o 9 proc., niż w rekordowym 2021 r. Więcej, o 20 proc., obniżył się popyt netto uwzględniający nowe umowy i ekspansje, przy czym w 27,3 proc. klienci zdecydowali się na odnowienie kontraktów. Rynek jak zwykle napędzali logistycy, sieci handlowe i klienci produkcyjni – dodaje.
Łańcuchy dostaw
Damian Kołata, partner, dyrektor działu powierzchni magazynowo-przemysłowych i e-commerce w CEE w firmie Cushman & Wakefield, zwraca uwagę na ostatnie dane mówiące o możliwym osłabieniu dynamiki rozwoju rynku. Sygnalizuje je spadek rozpoczętych w drugiej połowie 2022 r. inwestycji deweloperskich.
– Wojna w Ukrainie i związane z nią, nawet teoretyczne, ryzyko, które biorą pod uwagę w swoich analizach fundusze, wysoka inflacja oraz stopy procentowe w połączeniu z kryzysem energetycznym, wywołują na rynku dużą niepewność, osłabienie wydatków konsumpcyjnych i ogólny wzrost kosztów działalności gospodarczej – wyjaśnia. – W takich warunkach dynamika inwestycji, także na bardzo odpornym jak do tej pory rynku magazynowym, nie może utrzymać rekordowego tempa rozwoju w najbliższym czasie – ocenia.
Ekspert C&W zauważa jednocześnie pozytywne sygnały, które mogą zapobiec głębszemu spowolnieniu rynku.
– To m.in. spodziewany spadek presji inflacyjnej i coraz mniejszy pesymizm firm z sektora wytwórczego, co potwierdzają ostatnie dane dotyczące wzrostu wskaźnika PMI – mówi. – Jest to zbieżne z naszymi obserwacjami. Zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe i produkcyjne zgłaszają coraz częściej firmy z sektora przemysłowego, w tym branże motoryzacyjna i AGD. Są wśród nich i krajowe przedsiębiorstwa, i międzynarodowe koncerny, które dążą do większej regionalizacji sieci produkcyjnej i logistycznej na świecie, chcąc ograniczać ryzyko zerwanych łańcuchów dostaw oraz wzrostów kosztów transportu.