W III kwartale kina straciły 25 proc. widzów

To już ostateczne dane kin w Polsce za miniony kwartał. Nie był on dla branży udany. Poprzeczkę wysoko postawiły produkcje z 2023 roku.

Publikacja: 10.10.2024 05:13

W III kwartale kina straciły 25 proc. widzów

Foto: Adobe Stock

11,5 mln biletów sprzedały kina w Polsce w III kwartale – wynika z ostatecznych danych Boxoffice.pl za ten okres, informacji z UIP, które uzyskaliśmy, oraz szacunków Heliosa. Tym samym frekwencja kin w III kwartale jest o 25 proc. mniejsza niż rok wcześniej (15,47 mln biletów).

W sumie po trzech kwartałach widownia kin w Polsce wynosi więc 35,6 mln, co oznacza spadek rok do roku o około 3 proc. (z 36,8 mln).

EKO kina Zielińska

Foto: Tomasz Sitarski

Efekt wysokiej bazy

Spadek w III kwartale to efekt tzw. wysokiej bazy sprzed roku. Wtedy wyniki kin mocno podbiły dwie produkcje: „Barbie” i „Oppenheimer”. Jak szacuje Helios, na te filmy poszło w sumie 4,5 mln widzów. Kinowa sieć estymuje, że z pominięciem tych produkcji tegoroczne wyniki kin są nieco lepsze niż rok temu. Ale nie tylko o to chodzi. Jak pisaliśmy – kina zanotowały gorsze wyniki we wrześniu za sprawą powodzi na południu kraju.

W nadrobieniu ubytku nie pomogło na tyle, na ile oczekiwano, Święto Kina, czyli weekend tanich biletów. W tym roku wejściówka kosztowała 13 zł (wobec 12 zł przed rokiem), promocja trwała dwa dni, a nie jeden, a według naszych informacji skorzystało z niej ok. 600 tys. widzów (500 tys. rok temu).

Jak policzyliśmy frekwencję

Dane Boxoffice (bez UIP), do których uzyskaliśmy dostęp, mówią, że w III kwartale kina sprzedały 7,19 mln wejściówek za 160 mln zł. Rok temu było to 11,1 mln biletów za 222 mln zł.

Urszula Malska, szefowa UIP, podała nam z kolei, że filmy tego dystrybutora przyciągnęły w tym czasie 3,22 mln widzów (o 5 proc. mniej niż przed rokiem). Malska uważa ten rezultat za bardzo dobry.

Do danych Boxoffice i UIP trzeba doliczyć jeszcze (tak robią kina) filmy spoza repertuaru oraz bilety na tzw. wydarzenia alternatywne (np. pokazy koncertów, przedstawień teatralnych itp.).

Czytaj więcej

Raport z festiwalu w Cannes. Kina straciły miliardy widzów

Kto na podium

Według Boxoffice.pl na podium w TOP 10 najbardziej popularnych produkcji minionego kwartału są trzy produkcje dystrybuowane przez Disneya: „Deadpool & Wolverine” (1,67 mln), „W głowie się nie mieści 2” (1,12 mln) oraz „Beetlejuice, Beetlejuice” (0,43 mln). Z kolei dane UIP wskazują, że najlepsze wyniki zrobiły filmy „Gru i Minionki: Pod przykrywką”, „It Ends with Us” oraz „Transformers: Początek”. Malska nie podała nam tym razem frekwencji dla każdej z tych produkcji.

Kina to ważny dział biznesu giełdowej Agory. Jeden z dwóch najważniejszych obok radiostacji skupionych wokół Eurozetu, nadawcy Radia Zet. Sieć kin Helios chciała rozwijać swojego czasu punkty gastronomiczne Pasibus. Kilka dni temu Agora poinformowała, że Helios sprzedał udziały w tym biznesie spółce Step Insie, czyli właścicielowi szyldu Pasibus.

Za 90 proc. udziałów uzyskać ma w sumie 17,4 mln zł w ratach do sierpnia 2030 r. „W konsekwencji transakcji wygasła umowa inwestycyjna dotycząca Step Inside zawarta pomiędzy Heliosem, Step Inside, Pasibus a osobami fizycznymi będącymi mniejszościowymi udziałowcami Step Inside” – podała Agora. Dodała, że tym samym Helios zakończył inwestycje w gastronomiczne punkty.

11,5 mln biletów sprzedały kina w Polsce w III kwartale – wynika z ostatecznych danych Boxoffice.pl za ten okres, informacji z UIP, które uzyskaliśmy, oraz szacunków Heliosa. Tym samym frekwencja kin w III kwartale jest o 25 proc. mniejsza niż rok wcześniej (15,47 mln biletów).

W sumie po trzech kwartałach widownia kin w Polsce wynosi więc 35,6 mln, co oznacza spadek rok do roku o około 3 proc. (z 36,8 mln).

Pozostało 86% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?