18. Festiwal Niewinni Czarodzieje odbędzie się pod hasłem "Kingsajz dla każdego"

W poprzednich edycjach festiwal opowiadał o tożsamości Warszawy i jego mieszkańców, zatrzymując się na kolejnych momentach historii.

Publikacja: 08.11.2023 09:11

Rotunda z widokiem na centrum Warszawy to jedno z festiwalowych miejsc

Festiwal Niewinni Czarodzieje

Rotunda z widokiem na centrum Warszawy to jedno z festiwalowych miejsc

Foto: Monika Kuc

- Tym razem nawiązujemy do kultowego filmu Juliusza Machulskiego „Kingsajz” z roku 1988, który pokazywał końcowy moment PRL-u. Była to metafora bardzo wówczas czytelna, bo odwołująca do tęsknoty za obfitością i wolnością wyboru. – wyjaśnia Dariusz Gawin, szef Instytutu Stefana Starzyńskiego i wicedyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego

Festiwal łączy przeszłość i teraźniejszość, bo „Kingsajz” to bardzo pojemna metafora ludzkich marzeń. Niczym krasnoludki z tej dystopijnej komedii w reżyserii Juliusza Machulskiego chcemy się wyrwać do stolicy i znaleźć tutaj to, czego brakuje w naszych Szuflandiach.

W 1988 roku, kiedy film miał premierę, na pragnienia jego bohaterów wpływała przede wszystkim potrzeba ucieczki od totalitarnej władzy. Mieszkańcy Szuflandii chcieli wolności. Chcieli przestać czuć się mali i żyć w „Kingsajzie” . Dziś można powiedzieć, że te marzenia się spełniły , ale pragnienia, aspiracje i wyobrażenia o lepszym życiu w wymiarze ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym, nie przestają być żywe, nawet jeśli zmieniły się polityczne okoliczności. A stolica nadal kojarzy się z dynamiką, rozwojem, szansą realizacji w wielu planach. Tegoroczny, XVIII Festiwal Warszawski Niewinni Czarodzieje, opowiada o tym, jaki splot wydarzeń doprowadził do tego, że właśnie w Warszawie pojawiały się i będą pojawiać zjawiska, ożywiające imaginarium Kingsajzu.

Czytaj więcej

Darmowy listopad w rezydencjach królewskich z mnóstwem atrakcji

18. Festiwal Niewinni Czarodzieje. Jeszcze będzie przepięknie

Na program festiwalu, , odbywającego się od 16 listopada do 2 grudnia, złożą się wydarzenia muzyczne, spektakle, spotkania i dyskusje. Będzie to okazja do zabawy i refleksji oraz odwiedzenia kultowych miejsc stolicy.

W sobotę 18 listopada organizatorzy zapraszają do Sali Marmurowej w Pałacu Kultury i Nauki na dancing „I muzyczka gra!”, którego gwiazdami będą Majka Jeżowska i Anna Jurksztowicz. Przypomną przeboje, które śpiewały w filmie „Kingsajz” z przewodnim motywem „Kingsajz dla każdego: i ty możesz wielkim być”. Wystąpią wraz orkiestrą Prezydium Posiedzenia Krasnoludków. A uczestnicy zabawy przemienią się w mieszkańców Szuflandii.

W Teatrze Palladium 24 listopada odbędzie się koncert „Jeszcze będzie przepięknie”, promujący cyfrową premierę singla „Nie wierzę politykom” Tomka Lipińskiego, nagranego z udziałem Vienia i Pelsona, członków znanej hiphopowej grupy Molesta Ewenement.

Na koncert złożą się utwory wybrane ze wszystkich okresów 45-letniej działalności artystycznej Tomka Lipińskiego - z repertuaru Brygady Kryzys, Tiltu i z czasów kariery solowej. Usłyszymy takie hity, jak „Mówię ci”, „Centrala”, „To, co czujesz”, „Rzeka miłości”, „Nie pytaj mnie”, „Jeszcze będzie przepięknie”.

Tomek Lipiński to jeden z najważniejszych artystów polskiej sceny rockowej. Swoimi tekstami i muzyką walczył z totalitarną władzą, jednocześnie mówiąc o miłości i wolności.

W Fotoplastikonie Warszawskim 25 listopada odbędą się warsztaty muzyczne „Szuflada pełna dźwięków’”. Będzie można poznać na nich tajniki muzycznego świata, nauczyć się korzystać z najnowszych programów do tworzenia muzyki i stworzyć własny utwór. Warsztaty otwarte są dla osób początkujących, jak i bardziej zaawansowanych. Poprowadzi je Aleksander Golor-Baszun – producent muzyczny, poeta, wokalista i multiinstrumentalista.

Czytaj więcej

„Pocałunek Klimta”- polska premiera nowego filmu z cyklu „Wystawa w Kinie”

Znikające miejsca

W Fotoplastikonie można także obejrzeć wystawę fotografii stołecznej architektury, która zniknęła w ciągu ostatnich 30 lat. To okazja do sentymentalnej podróży, przypominającej takie charakterystyczne dla miasta obiekty, jak Emilka, Uniwersam Grochów, Uniwersal, Zakłady Wytwórcze Lamp Elektrycznych im. Róży Luksemburg czy Zakłady Radiowe im. Marcina Kasprzaka

Miłośników architektury zainteresuje też na pewno spotkanie 27 listopada w Zodiaku Warszawskim Pawilonie Architektury w pasażu Wiecha, zatytułowane „Pan tu nie stał, czyli o budynkach szybko znikających”, dotyczące warszawskiej architektury lat 80/90 XX . Uczestnikami dyskusji będą Aleksandra Stępień-Dąbrowska – specjalistka Działu Naukowego Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, autorka książki „Jakby luksusowo. Przewodnik po architekturze Warszawy lat 90.; Patrycja Jastrzębska – historyczka sztuki, autorka książki „Tu było, tu stało. Znikająca architektura Warszawy po 1989 roku” oraz Jarosław Trybuś – historyk i krytyk sztuki.

Tematów do dyskusji w trakcie festiwalu nie zabraknie. Inauguracyjna rozmowa „Zaszufladkowani” (16 listopada w Rotundzie przy Marszałkowskiej) dotyczyć będzie stereotypowych wyobrażeń na temat warszawiaków. Głos w niej zabiorą znani mieszkańcy Warszawy: Magdalena Grabowska-Wacławek, czyli Bovska – piosenkarka, autorka tekstów i ilustratorką, która wychowała się na Bemowie, Czesław Mozil – piosenkarz, muzyk i kompozytor mieszkający na warszawskiej Pradze oraz Katarzyna Kwiatkowska – parodystka i aktorka współpracującą ze stołecznymi teatrami. .

W programie jest też m.in. dyskusja „Gdy wszystko na ciebie za małe, za krótkie” o dawnej modzie; o codziennej harówce „To z pracy rąk dobrobyt w krąg”, czy o charakterystycznych cechach współczesnego języka, np. żeńskich końcówkach.

W Muzeum nad Wisłą 29 i 30 listopada pokazany zostanie spektakl „Ballada o Emilii i lesie” w reżyserii Wiktora Rubina. O historii wiejskiej dziewczyny, która wyjechała do Warszawy, aby spełniać swoje marzenia i zaspokoić ambicje. Jest to zarazem opowieść o wstydzie za swoją przeszłość i rodzinę oraz o cenie, jaką jesteśmy gotowi zapłacić, by dostać się do elitarnego towarzystwa.

Będzie można także wybrać się na wyjątkowe zwiedzanie z przewodnikiem piwnic Pałacu Kultury i Nauki.

W niedostępnych na co dzień podziemiach czekają tajemne przejścia, nieznane zakamarki, duch Stalina i kapsuła czasu Sali Kongresowej. (21 listopada, obowiązuje rejestracja).

Pełny program festiwali „Niewinni Czarodzieje jest dostępny na stronie www.1944.pl. Jego organizatorami są Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Stefana Starzyńskiego, Instytucja kultury miasta stołecznego Warszawy.

- Tym razem nawiązujemy do kultowego filmu Juliusza Machulskiego „Kingsajz” z roku 1988, który pokazywał końcowy moment PRL-u. Była to metafora bardzo wówczas czytelna, bo odwołująca do tęsknoty za obfitością i wolnością wyboru. – wyjaśnia Dariusz Gawin, szef Instytutu Stefana Starzyńskiego i wicedyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego

Festiwal łączy przeszłość i teraźniejszość, bo „Kingsajz” to bardzo pojemna metafora ludzkich marzeń. Niczym krasnoludki z tej dystopijnej komedii w reżyserii Juliusza Machulskiego chcemy się wyrwać do stolicy i znaleźć tutaj to, czego brakuje w naszych Szuflandiach.

Pozostało 91% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”