Inżynier Stanisław Wigura był obok Stanisława Rogalskiego i Jerzego Drzewieckiego konstruktorem samolotów, jednym z założycieli wytwórni RWD. Pierwszy skonstruowany przez zespół samolot RWD-1 powstał w 1928 r. Wtedy też, kontakt z wytwórnią RWD nawiązał instruktor pilotażu i pilot wojskowy por. Franciszek Żwirko.
Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura wspólne loty organizowali od roku 1929 r. Na samolocie RWD-2 przelecieli ok. 5 tys. km ciągu 42 godzin w locie okrężnym nad Europą na trasie Warszawa-Frankfurt-Paryż-Barcelona-Marsylia-Mediolan-Warszawa. Był to pierwszy tak daleki rajd samolotu turystycznego polskiej konstrukcji.
Czytaj więcej
W południe nad Warszawą krążyły wojskowe samoloty. Jak dowiedzieliśmy się w Dowództwie Generalnym, przelot był związany ze Świętem Lotnictwa Polskiego.
Największy sukces polska załoga odniosła w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge, które odbyły się w dniach 12-28 sierpnia 1932 r. w Berlinie. Żwirko i Wigura wystartowali na samolocie RWD-6. Pokonali załogi m.in. z Niemiec, Francji, Włoch, Polski, Szwajcarii i Czechosłowacji. Zwycięstwo to uznawane jest za punkt zwrotny w historii polskiego lotnictwa sportowego. Na pamiątkę ich zwycięstwa w Challengu w Berlinie, 28 sierpnia jest Świętem Lotnictwa Polskiego.
W niedzielę 11 września 1932 r. polscy lotnicy udali się na zlot do Pragi. Podczas silnego wiatru piloci postanowili zawrócić, ale lekka konstrukcja nie wytrzymała naporu wiatru. Samolot stracił skrzydła. Spadł w Cierliku Dolnym w Czechosłowacji, załoga poniosła śmierć na miejscu. Władze czechosłowackie przekazały ciała Polaków na moście w Cieszynie.