- Jestem bardzo pozytywnie nastawiona, że dojdziemy dziś do porozumienia w kwestii Airbusa-Boeinga z naszymi amerykańskimi przyjaciółmi — oświadczyła Ursula von der Leyen na konferencji prasowej w Brukseli. Porozumienie zostanie ogłoszone podczas szczytu UE-USA z udziałem prezydenta Joe Bidena — dodał Reuter.
Komisja Europejska omawiała w poniedziałek (14 czerwca) w nocy z krajami członkowskimi porozumienie, aby było gotowe przed szczytem Unia-USA w Brukseli. Porozumienie zamyka kluczowy konflikt w wojnie handlowej wydanej przez Donalda Trumpa i stwarza podstawy dla nowej epoki współpracy przez Atlantyk w zakresie pomocy publicznej w czasie, gdy Chiny dążą do zlikwidowania dominacji Airbusa i Boeinga w cywilnym transporcie lotniczym, Do porozumienia doszło także dzięki rosnącej świadomości decydentów politycznych w Brukseli i Waszyngtonie, że państwowe przedsiębiorstwo chińskie Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) stanie się pod koniec dekady pełnoprawnym rywalem w produkcji samolotów.
W 2019 r. Światowa Organizacja Handlu zezwoliła Stanom na obłożenie karnym cłem unijnego eksportu na sumę 7,5 mld dolarów z powodu wspierania Airbusa, a Unia uzyskała zezwolenie na odpowiedź karnymi cłami na amerykańskie towary za 4 mld dolarów. Obie strony zawiesiły te stawki w marcu na pół roku i negocjatorzy przystąpili do pracy nad porozumieniem. Ich rozmowy dotyczyły wielu wyrobów, od samolotów i traktorów po alkohole i sery. Wielka Brytania zawiesiła jednostronnie cła w handlu ze Stanami po wyjściu z Unii.
Unia i USA zobowiążą się ponadto do zniesienia stawek celnych na stal i aluminium — wynika z projektu wniosków nocnego posiedzenia. W 2018 r. administracja Trumpa nałożyła cło 25 proc. w eksporcie z Unii stali i 15 proc. na aluminium, powołując się na ustawę o bezpieczeństwie narodowym. Unia odpowiedziała karnymi stawkami na import wyrobów z USA za 2,8 mld euro, w tym na motocykle Harleya-Davidsona, dżinsy Levi Straussa i burbon.