Pomoc dla firm małych i średnich w cyfrowej ekspansji za granicą

Polskie firmy sektora e-commerce już odnoszą zagraniczne sukcesy. Dla kolejnych będzie wsparcie w ekspansji oraz ochronie własności przemysłowej.

Publikacja: 23.09.2024 17:35

Pomoc dla firm małych i średnich w cyfrowej ekspansji za granicą

Foto: Adobe Stock

Ponad 300 uczestników przyciągnęła konferencja Global Check-in, zorganizowana w ubiegłym tygodniu w Warszawie. To jedna z kluczowych inicjatyw Krajowej Izby Gospodarczej, skoncentrowanych na wspieraniu polskich firm sektora MŚP w ich ekspansji zagranicznej. Wydarzenie, nad którym patronat objęła „Rzeczpospolita”, miało w tym przedsiębiorców wesprzeć.

Jednym z efektów jest podpisane porozumienie o współpracy Krajowej izby Gospodarczej (KIG), Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT) oraz Urzędu Patentowego RP. Zakłada ono, że wszystkie trzy instytucje będą działać na rzecz zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw i promocji znaczenia ochrony własności intelektualnej w eksporcie cyfrowym w ramach projektu Krajowej Izby Gospodarczej – cross-border.pl.

W KIG powstanie komitet ds. eksportu

KIG zadeklarowała podejmowanie działań dla kształtowanie takiego otoczenia prawnego, które będzie sprzyjać przedsiębiorczości. Zapewniła także o chęci współpracy z administracją nad kolejnymi propozycjami deregulacji dla sektora MŚP. - Zależy nam także na wsparciu eksporterów w UE, dlatego nasze działania obejmą promocję cross-border e-commerce i nowe projekty, w tym powołanie komitetu ds. eksportu w KIG – mówiła Karolina Opielewicz, członek zarządu KIG. Wykorzystana zostanie do tego celu sieć izb gospodarczych zrzeszonych w KIG.

Czytaj więcej

Roy Perticucci, prezes Allegro: Nie traktuję konkurencji jako zagrożenia

Z kolei współpraca KIG oraz Urzędu Patentowego ma się koncentrować na promocji ochrony własności intelektualnej polskich firm oraz upowszechnianiu o niej wiedzy wśród przedsiębiorców. W szczególności dotyczyć to będzie własności przemysłowej.

Innowacyjne polskie marki jadą za granicę

Tegoroczna edycja konferencji Global Check-in dotyczyła wyzwań, ale także szans, jakie dla polskich przedsiębiorstw stwarza cyfrowa transformacja i międzynarodowa ekspansja. KIG zaprosił do udziału 44 prelegentów reprezentujących instytucje i agencje rządowe, firmy prywatne (m.in. Amazon, PayPal, Polski Standard Płatniczy – operator BLIK) oraz reprezentantów przedsiębiorstw e-commerce z rożnych dziedzin (m.in. Gonito, Shoper, Strix). Obecne były także polskie marki odnoszące sukcesy na rynkach zagranicznych: Inglot, Eveline Cosmetics, Hagi, GLOV, Trefl i Strefa Tenisa.

Tematykę wydarzenia podzielono na trzy obszary: politykę, trendy oraz marki. Jedna z debat poświęcona była zwiększaniu obecności polskich MŚP w e-commerce w kraju i za granicą. Obok dyskusji o wsparciu rozwoju innowacyjnych polskich marek na rynkach zagranicznych, dzielono się doświadczeniami firm z różnych branż popularnych w e-commerce, jak kosmetyczna, odzieżowa, sportowa i zabawkowa, odnoszących międzynarodowe sukcesy.

11 rekomendacji dotyczących rynku UE

Od 2023 roku KIG w partnerstwie z Amazonem prowadzi projekt w zakresie cyfrowego eksportu – portal cross-border.pl, dostarczający firmom sektora MŚP wiedzę, narzędzia i szkolenia. - Ważnym obszarem naszego działania jest integracja branży e-commerce. Współpracujemy z ponad 60 firmami prywatnymi, które wspierają portal cross-border.pl i angażują się w nasze działania edukacyjne i promujące cross-border e-commerce – powiedziała Anna Zacharjasz, wicedyrektor Biura Komunikacji i Rozwoju Biznesu KIG.

W czasie konferencji zaprezentowano 11 rekomendacji dotyczących rozwoju jednolitego rynku UE. Opracowano je na podstawie badania przeprowadzonego wśród 262 polskich przedsiębiorców MŚP.

Ponad 300 uczestników przyciągnęła konferencja Global Check-in, zorganizowana w ubiegłym tygodniu w Warszawie. To jedna z kluczowych inicjatyw Krajowej Izby Gospodarczej, skoncentrowanych na wspieraniu polskich firm sektora MŚP w ich ekspansji zagranicznej. Wydarzenie, nad którym patronat objęła „Rzeczpospolita”, miało w tym przedsiębiorców wesprzeć.

Jednym z efektów jest podpisane porozumienie o współpracy Krajowej izby Gospodarczej (KIG), Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT) oraz Urzędu Patentowego RP. Zakłada ono, że wszystkie trzy instytucje będą działać na rzecz zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw i promocji znaczenia ochrony własności intelektualnej w eksporcie cyfrowym w ramach projektu Krajowej Izby Gospodarczej – cross-border.pl.

Pozostało 80% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję