Polacy kupują używane produkty luksusowe. Która marka króluje?

W ubiegłym roku 30 proc. Polaków kupiło co najmniej jedną luksusową rzecz z drugiej ręki, płacąc za nią nawet ponad 500 euro.

Publikacja: 11.07.2024 18:05

Polacy kupują używane produkty luksusowe. Która marka króluje?

Foto: AdobeStock

64 proc. polskich respondentów kupuje luksusowe rzeczy z drugiej ręki w sieci - wynika z badania przeprowadzonego w maju 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 18-50 lat. Co więcej, wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Vinted pokazują, że jakość jest kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe dotyczące używanych luksusowych, zaraz po cenie i stylu. A osoby o zasobniejszym portfelu stawiają na pierwszym miejscu styl i widoczne logo.

Polacy sięgają po używane towary luksusowe. Przoduje Balenciaga

Na Vinted w 2023 roku ta marka zajęła wyższą pozycję na liście najlepiej sprzedających się w Polsce niż na innych rynkach europejskich. W ubiegłym roku także Polska była rynkiem (w porównaniu z Francją, Wielką Brytanią, Włochami, Holandią, Niemcami i Belgią), gdzie Jacquemus znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedanych marek w 2023 r. Wśród trzech najdroższych brandów sprzedanych w 2023 r. w Polsce na platformie Vinted gościły Rolex, Chanel i Hermès.

Czytaj więcej

Ceny w sklepach rosną coraz szybciej. Co drożeje najmocniej?

Według analizy Vinted, ten rok — jak na razie — należy do torebki Yves Saint Laurent, która podbiła serca członkiń platformy.

Wyniki badań wskazują, że Polacy luksus identyfikują bardziej ze znaną marką niż wysoką ceną, a wraz ze wzrostem dochodów coraz częściej zaczynają poszukiwać konkretnych rzeczy o wartości ponad 500 euro. Dla 54 proc. motywacją są kwestie finansowe, lecz nie tylko. Niemal 16 proc. taki zakup postrzega jako dobrą inwestycję. Najczęściej poszukujemy ubrań z wyższej półki, choć mężczyźni sięgają również po zegarki, a kobiety po biżuterię i torebki. Za najdroższe rzeczy z drugiego obiegu, zakupione na przestrzeni ostatniego roku, respondenci z Polski płacili od 500 do 1 tys. euro.

Zakup używanych produktów luksusowe. Nie tylko cena się liczy

Wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Stem Mark na zlecenie Vinted wskazują, że ponad 71 proc. Polaków, sięgając po rzeczy luksusowe, kieruje się aktualnymi trendami modowymi, a ponad 16 proc. czerpie inspirację od influencerów. Respondenci wskazują przede wszystkim na wyższą jakość. Oprócz tego, że sięgając po rzeczy luksusowe z drugiej ręki chcemy przede wszystkim zaoszczędzić, co wymienia 54 proc., a 37 proc. chce upolować dobrą okazję. Co czwarty sięga po rzeczy używane, jako lepszy wybór dla klimatu.

Z kolei 3 na 5 respondentów w Polsce rozważyłoby zakup luksusowych rzeczy z drugiej ręki, a co trzeci z nas dokonał już takiego zakupu w ciągu ostatniego roku. Kobiety chętnie nabywają luksusowe ciuchy, torebki i biżuterię z drugiej ręki, mężczyźni zaś preferują zegarki.

W ciągu ostatniego roku 68 proc. ankietowanych na najdroższą rzecz luksusową z drugiego obiegu wydało od 500 do 1 euro, a 30 proc. kobiet (versus 25 proc. mężczyzn) na ten cel przeznaczyło od 1 do 5 tys. euro. 4,5 proc. respondentów za wybraną rzecz z drugiej ręki zapłaciło ponad 5 tys. euro.

Wyniki badań przeprowadzonych dla Vinted wskazują, że najważniejszym czynnikiem przy zakupie luksusowych rzeczy z drugiej ręki są jakość, a zaraz po niej cena i styl. Choć nie zawsze! Osoby o zasobniejszym portfelu są znacznie mniej zorientowane na cenę i większą uwagę przywiązują do stylu, dla wielu z nich istotny jest widoczny branding i logo marki. To, czy dana rzecz jest autentyczna, jest istotne dla ponad 55 proc. respondentów, którzy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki. 64 proc. respondentów z Polski luksusowe przedmioty z drugiego obiegu kupuje w sieci, a niemal 50 proc. w tym celu korzysta z Vinted.

64 proc. polskich respondentów kupuje luksusowe rzeczy z drugiej ręki w sieci - wynika z badania przeprowadzonego w maju 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 18-50 lat. Co więcej, wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Vinted pokazują, że jakość jest kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe dotyczące używanych luksusowych, zaraz po cenie i stylu. A osoby o zasobniejszym portfelu stawiają na pierwszym miejscu styl i widoczne logo.

Pozostało 88% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd