Europa ma dość. Szlaban na taniznę z Chin
Rząd w Pekinie wspiera na wszelkie sposoby sprzedaż eksportową za pośrednictwem platform internetowych. W efekcie unijni sprzedawcy nie mają szans na realną konkurencję.
– Badanie konsumenckie podkreśla rosnące znaczenie cyfryzacji, z prawie połową uczestników w wieku 18–34 lata preferujących lub wyłącznie dokonujących zakupów modowych online. Jednak sklepy fizyczne pozostają kluczowe: 84 procent kupujących korzysta zarówno z kanałów cyfrowych, jak i fizycznych, nawet 67 procent wyłącznie kupujących online polega na inspiracji offline przed dokonaniem zakupu – mówi Christian Kirschniak, współautor badania i dyrektor zarządzający oraz partner w BCG. – Obecni gracze, posiadający silne sieci sklepów detalicznych, mogą wykorzystać tę przewagę, oferując konsumentom immersyjne doświadczenia zakupowe, gdzie mogą dotykać tkanin, cieszyć się wyglądem i odczuciem marek oraz przymierzać ubrania przed zakupem – dodaje.
Cena niskich cen
Potężne serwisy z Chin są takie tanie także dzięki polityce tamtejszych władz i szeregu dotacji tak do produkcji, jak i do transportu na rynki europejskie czy amerykański. Dodatkowo większość zamówień nie jest opodatkowana, a firmy mają sobie za nic europejskie regulacje związane choćby z prawem konsumenckim. W efekcie do Shein trafił już list z Ministerstwa Rozwoju i Technologii z szeregiem zastrzeżeń co do funkcjonowania serwisu.
– Polska jest otwarta na współpracę z dostawcami usług e-commerce z całego świata. Oczekujemy jednak, że wszyscy dostawcy oferujący usługi polskim konsumentom będą w pełni przestrzegać prawa. Przeprowadzona przez ministerstwo analiza modelu operacyjnego ujawniła szeroki zakres potencjalnych naruszeń, dlatego oczekujemy, że model operacyjny będzie zgodny z prawem obowiązującym w Polsce – napisał Jacek Tomczak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. – Jednocześnie chcielibyśmy wyrazić nasze oczekiwania jako platforma oferująca usługi polskim konsumentom, że utworzone zostanie polskie przedstawicielstwo, które m.in. oprócz zapewnienia polskim klientom właściwej obsługi prawnej i technicznej będzie właściwą instytucją, z którą mogą się kontaktować polskie organy regulacyjne i ustawodawcze – dodał. Nieoficjalnie mówi się, że Shein prowadzi rekrutacje, prawdopodobnie w związku z planem uruchomienia polskiego biura.
Resort oczekuje też wdrożenia rozwiązań, które umożliwią polskim konsumentom i innym podmiotom skuteczne zgłaszanie przypadków naruszenia prawa własności przemysłowej i własności intelektualnej, a także bezpieczeństwa produktów. – Wymienione zagadnienia są obecnie przedmiotem debaty publicznej w Polsce, której efektem będą zmiany w prawie, nakładające obowiązki na zagraniczne platformy e-commerce, mające na celu zwiększenie poziomu ochrony polskich konsumentów i konkurencyjności polskich przedsiębiorców – napisał minister Tomczak.