Szaleństwo w sklepach z garderobą minęło

Krajowe sklepy z odzieżą i obuwiem mają za sobą dużo słabszy trzeci kwartał niż ten w 2022 roku. Zawiodła pogoda i wydatki konsumentów.

Publikacja: 05.10.2023 03:00

W sklepach Wojasa we wrześniu sprzedaż była niższa o mniej więcej jedną piątą niż rok temu

W sklepach Wojasa we wrześniu sprzedaż była niższa o mniej więcej jedną piątą niż rok temu

Foto: mat. pras.

„Katastroficzny” – tak o obrotach w sklepach z obuwiem mówił nam niedawno Wiesław Wojas, prezes spółki o nazwie pochodzącej od jego nazwiska. W środę nowotarska firma pokazała, co dokładnie oznacza katastrofa. Przychody sklepów Wojas wyniosły w ostatnim miesiącu trzeciego kwartału, miesiącu zwykle niezłym, a na pewno ważnym dla branży, 17,3 mln zł. To mniej o prawie 21 proc. niż rok wcześniej.

Razem z zamówieniami dla sektora publicznego i klientów hurtowych grupa odnotowała w minionym miesiącu 23,8 mln zł przychodu, o 26,5 proc. mniej niż przed rokiem. Tym samym, według naszych obliczeń, w całym trzecim kwartale miała około 95 mln zł wpływów, o 24,9 proc. więcej niż rok temu.

Czytaj więcej

Babie lato popsuło start sezonu. Buty i ubrania czekają na ochłodzenie

Niższe przychody niż rok temu – choć tylko o 2 proc. – wykazała we wrześniu również Grupa VRG, właściciel marek Vistula, Bytom, Wólczanka i Deni Cler oraz jubilerskich sklepów W.Kruk. Kierowana przez Janusza Płocicę spółka prawie obroniła skalę przychodu, ale to zasługa zainteresowania wyrobami jubilerskimi i zegarkami, a nie odzieżą. Sklepy W.Kruk miały we wrześniu 53,4 mln zł przychodu, o prawie 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Za to sklepy odzieżowe VRG kolejny miesiąc z rzędu zanotowały spory spadek. W porównaniu z wrześniem 2022 r. ich sprzedaż była o prawie jedną piątą mniejsza: spadła o 18,4 proc., do 38,9 mln zł. W sumie, jak policzyliśmy, w trzecim kwartale br. Grupa VRG mogła zanotować 297 mln zł przychodu, o prawie 7 proc. mniej niż rok temu.

Wstępnymi danymi o przychodach w trzecim kwartale podzielił się także podwarszawski Wittchen, sieć sklepów z walizkami, torbami i akcesoriami skórzanymi, której wyniki półrocza mocno rozczarowały wcześniej inwestorów.

Jędrzej Wittchen, prezes i główny akcjonariusz spółki, pytany o wyniki kolejnych miesięcy mówił o nich, że są „pozytywne” i zalecał porównywanie rezultatów na tle branży. Tej bezpośredniej na warszawskiej giełdzie nie ma, a firmy niepubliczne nie dzielą się finansami regularnie.

Czytaj więcej

Trudne rozmowy o przyszłości sklepów Top Secret

W zestawieniu z firmami z WIG-odzież Wittchen zaliczał się do spółek rosnących, ale wolno. Przychody spółki urosły w trzecim kwartale rok do roku o 9 proc., do 128,5 mln zł.

Wzrostowi w sklepach Wittchenu nie sprzyja rekord z 2022 r. W III kw. minionego roku wpływy spółki powiększyły się rok do roku o 48 proc. Mimo tej wysokiej bazy, apetyty analityków były jednak rozbudzone. Piotr Chodyra, analityk Domu Maklerskiego Trigon, spodziewał się, że przychody Wittchenu będą wyższe niż podane szacunki. Oczekiwał on 17-proc., a nie 10-proc. wzrostu przychodów.

– Niższa dynamika wzrostu przychodów jest naszym zdaniem efektem mniejszego popytu na torebki, portfele i dodatki w okresie utrzymujących się gorszych nastrojów konsumenckich, widocznych m.in. w wynikach wielu spółek odzieżowych – ocenia Piotr Chodyra. Uważa on przy tym, że sprzedaż Wittchenu rosła tylko w internecie i głównie za granicą.

We wrześniu obniżył prognozy na 2023 r. dla Wittchenu o około 20 proc., do 81 mln zł zysku operacyjnego i 65 mln zł zysku netto. Nadal oczekuje ponad 0,5 mld zł przychodu po podwarszawskiej firmie.

Czytaj więcej

Firmy odzieżowe nie mają lekko. Liczą na powrót konsumentów

Krakowski Answear.com, właściciel serwisów e-commerce, też rósł w minionym kwartale dużo wolniej. Przychody firmy w minionym kwartale wyniosły 273 mln zł, o 16,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania w pierwszym półroczu br. były wyższe o 48 proc. niż rok temu.

Jaka część wyniku przypadła na Polskę – na razie nie zdradzono, ale w I poł. br. nasz rynek odpowiadał tylko za 20 proc. przychodu Answear.com. Jacek Dziaduś, odpowiedzialny za finanse Answear.com, zaznacza, że spółka nadal należy do grona najszybciej rosnących odzieżowych platform e-commerce w Europie. Jak wylicza, po dziewięciu miesiącach jej przychody są o 36 proc. wyższe niż rok temu.

Jak radziło sobie Modivo (grupa CCC) czy Zalando jeszcze nie wiadomo.

„Katastroficzny” – tak o obrotach w sklepach z obuwiem mówił nam niedawno Wiesław Wojas, prezes spółki o nazwie pochodzącej od jego nazwiska. W środę nowotarska firma pokazała, co dokładnie oznacza katastrofa. Przychody sklepów Wojas wyniosły w ostatnim miesiącu trzeciego kwartału, miesiącu zwykle niezłym, a na pewno ważnym dla branży, 17,3 mln zł. To mniej o prawie 21 proc. niż rok wcześniej.

Razem z zamówieniami dla sektora publicznego i klientów hurtowych grupa odnotowała w minionym miesiącu 23,8 mln zł przychodu, o 26,5 proc. mniej niż przed rokiem. Tym samym, według naszych obliczeń, w całym trzecim kwartale miała około 95 mln zł wpływów, o 24,9 proc. więcej niż rok temu.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd