Inflacja bije mocniej niż pandemia w zakupy Polaków

Pod względem zmian w zachowaniach zakupowych i podejścia konsumentów do oszczędzania obecne zmiany są głębsze niż te wywołane lockdownami.

Publikacja: 14.06.2023 03:00

E-commerce w dalszym ciągu rośnie i nie zmieni się to w najbliższych latach

E-commerce w dalszym ciągu rośnie i nie zmieni się to w najbliższych latach

Foto: Adobe Stock

Inflacja już mocno wpłynęła na zachowania i decyzje aż 71 proc. polskich konsumentów – wynika z badania agencji mediowej Mindshare, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Dane z raportu jednoznacznie wskazują na ogromne zmiany w zachowaniach zakupowych, jak i stylu życia, spowodowane rosnącymi w nadmiernym tempie cenami.

Siła w internecie

Aż 66 proc. badanych wskazuje, że jeszcze dokładniej planują zakupy, podczas pandemii wskazywało na to 46 proc. Obecnie ponad trzy czwarte badanych częściej zwraca uwagę na ceny podczas zakupów, a ponad 60 proc. wybiera również produkty przecenione lub z wyprzedaży. Oszczędzanie przekłada się także na lepsze planowanie posiłków i zdrowsze odżywianie.

– Inflacja jest zjawiskiem, które może wpływać na wydatki konsumpcyjne, ale niekoniecznie oznacza długotrwałe ich ograniczanie. Obecnie widzimy, że większość Polaków zmieniła swoje podejście do wydatków w związku z kryzysem gospodarczym – mówi Kacper Kukulski, menedżer e-commerce w Mindshare Polska. – Wysoka inflacja sprawia, że przedsiębiorcy działający w e-commerce muszą stawić czoła zmniejszającemu się koszykowi zakupowemu klientów i konkurować o nich atrakcyjnymi cenami oraz płynną realizacją zamówień.

Czytaj więcej

E-commerce nie zawodzi, ale kurs Allegro spada

Taka zmiana oznacza jeszcze mocniejszy zwrot w stronę handlu internetowego. Pomimo kryzysu branża e-commerce w dalszym ciągu rośnie – prognozy Statista wskazują, że sektor ten do 2026 r. urośnie o 56 proc.

Według innego raportu 78 proc. Polaków wybiera zakupy online ze względu na niższe ceny i wygodę. – Oczywiście inflacja może wpływać na wydatki konsumpcyjne. Obecnie obserwujemy, że konsumenci, szukając sposobów na oszczędnośc,i decydują się na e-zakupy – wskazuje Kacper Kukulski.

E-commerce w dalszym ciągu rośnie i nie zmieni się to w najbliższych latach, zwłaszcza jeśli przedsiębiorcy będą w stanie przyciągać klientów cenami i zapewniać płynność zamówień.

Dyskonty jak magnes

Według ostatniego badania NielsenIQ Shopper Trends, dwa najważniejsze dla handlu obszary, to obawy związane z rosnącymi cenami żywności, na co wskazuje 46 proc. respondentów (aż 12 pkt proc. więcej w stosunku do badania z marca 2022 r.) oraz wzrost cen mediów, na to wskazuje 35 proc. (wzrost o 13 pkt proc.).

Czytaj więcej

Miliony Polaków na zakupach w internecie. Co ich motywuje, co kupują najczęściej

Powoduje to, że mimo trudnej sytuacji na rynku wciąż rośnie przewaga sieci dyskontowych. Pod względem wartości sprzedaży ich udział rośnie o 2,3 pkt proc. w przypadku koszyka spożywczego oraz 1,1 pkt proc. – chemiczno-kosmetycznego.

Wynika to z faktu, że w czasie kryzysu, trudnych finansowo dla konsumentów okresów, widać mocny zwrot ku tańszym produktom, w szczególności ku marce własnej, informuje w raporcie NielsenIQ. Badanie firmy wskazuje, że obecnie 34 proc. konsumentów deklaruje, iż kupują więcej marek własnych niż w roku poprzednim. To przekłada się wzrost wydatków w kanale dyskontów. 67 proc. respondentów potwierdza, że wydaje na zakupy najwięcej w dyskontach, przed rokiem wynik ten wynosił 60 proc.

Uderza to w inne sektory branży. Jak wynika z kwietniowych danych Polskiej Izby Handlu i firmy CMR, średnia wartość zakupów w małych sklepach w marcu 2023 r. wynosiła 23,16 zł, aż o 13 proc. więcej niż przed rokiem, mimo że średnia liczba opakowań w koszyku była o 4 proc. niższa niż przed rokiem. Wartość sprzedaży była o 7,2 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3,7 proc.

Inflacja już mocno wpłynęła na zachowania i decyzje aż 71 proc. polskich konsumentów – wynika z badania agencji mediowej Mindshare, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Dane z raportu jednoznacznie wskazują na ogromne zmiany w zachowaniach zakupowych, jak i stylu życia, spowodowane rosnącymi w nadmiernym tempie cenami.

Siła w internecie

Pozostało 92% artykułu
Handel
Czy 11 listopada sklepy są otwarte? Gdzie zrobić zakupy w Święto Niepodległości?
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Handel
Amazon: Partnerstwo polityczne między USA a Polską pozostaje bardzo silne
Handel
Black Friday 2024: Kiedy wypada? Lepiej uważać na pułapki zakupowe
Handel
Zielone światło dla Wigilii wolnej od pracy. Jest pierwsza decyzja Sejmu
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Handel
Kolejna sieć drogerii w Polsce będzie niemiecka
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni