Rząd twierdzi, że pomaga dzieciom, ale VAT-u nie chce obniżyć

Choć jest możliwość jego obniżenia to na ubrania i buty dla dzieci wciąż obowiązuje najwyższa bo 23 proc. stawka VAT. I nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić, chyba że przed wyborami.

Publikacja: 01.06.2023 07:25

Rząd twierdzi, że pomaga dzieciom, ale VAT-u nie chce obniżyć

Foto: Adobe Stock

Rynek artykułów dziecięcych w Polsce warty jest ok. 15 mld zł, z czego szacunkowo ok. 20 proc. stanowi odzież i obuwie dla najmłodszych. 23 proc. wpływów z tytułu VAT to kwota ok 640 mln. Zgodnie z założeniami budżetu na 2023 r. wpływy z tytułu podatku VAT miałby wynieść 286,3 mld zł, tym samym kwota 640 mln, to nawet nie 0,5 proc. wpływów z tego tytułu. Z punktu widzenia budżetu nie jest to wysoka kwota, jednak stanowi to ujemny skutek finansowy dla finansów publicznych, w okresie w którym powinniśmy dążyć do zmniejszania deficytu budżetowego.

Czytaj więcej

Niższe stawki VAT mogą wrócić już za dwa lata

- Obniżenie stawki VAT na wybrane kategorie produktów jest zawsze kontrowersyjne, podobnie jak przyznawanie dopłat i dofinansowania tylko dla wybranych grup społecznych. Obecna sytuacja ekonomiczna, w tym przede wszystkim wysoka inflacja nie są zjawiskami, które sprzyjają wprowadzaniu nowych rozwiązań o charakterze taryf ulgowych – mówi Anna Semmerling, ekspertka ds. ekonomii i finansów Uniwersytetu WSB Merito. - Jednocześnie sam resort finansów w swoich wypowiedziach podkreśla, że obecnie „nie są prowadzone prace legislacyjne zmierzające do obniżenia stawki dla tych towarów" - dodaje.

W najbliższych miesiącach możliwe są dwa scenariusze, z uwagi na zbliżające się wybory. Z jednej strony temat obniżenia stawki VAT w ogóle nie będzie brany pod uwagę, z drugiej strony może się okazać, że będzie atrakcyjnym hasłem wyborczym. - Element ten dobrze wpisuje się w promocję polityki prorodzinnej i z całą pewnością zastosowanie obniżenia stawki VAT dla tych produktów dla wielu rodzin byłoby korzystne. Należy jednak pamiętać, że byłaby to kolejna forma wsparcia rządowego i zmniejszenia wpływów do budżetu, co ma swoje konsekwencje dla zjawisk rynkowych, jak chociażby inflacja - dodaje ekspertka.

Czytaj więcej

Wpływy z VAT siadają, MF rewiduje swoje plany

- Rząd powinien poważnie podejść do tej sprawy jeszcze przed wyborami, bo byłoby to z korzyścią dla obywateli, w szczególności dla wielodzietnych rodzin. Jeżeli mocniej powróci retoryka ochronny rodzin przed inflacją, to wówczas temat mógłby stać się w jakimś stopniu atrakcyjnym hasłem wyborczym. Jednak małe są szanse na to, aby to się wydarzyło. Chociażby dlatego, że nie ma społecznego nacisku na ten wątek - mówi Maciej Tygielski, dyrektor Generalny Grupy SkipWish, ekspert rynku handlowego. - Ostatnio zapowiedziano zwiększenie świadczenia 500 plus do 800 zł, co jest kolejną pomocą dla rodzin. Do tego w czasach wysokiej inflacji ciężko co chwila wprowadzać coraz to nowe „taryfy ulgowe” dla obywateli. Chociaż akurat w tym przypadku można byłoby później mówić o tym, że to kolejna ulga dla rodziców, którzy na co dzień borykają się ze sporą drożyzną w sklepach. A jak wiadomo, koszty utrzymania dzieci są w Polsce coraz wyższe. Warto przy tej okazji dodać, że same art. dla dzieci w kwietniu rdr. zdrożało o ponad 20 proc. - dodaje.

Czytaj więcej

Restauracje padły ofiarą zerowego VAT. Klienci domagają się obniżek

Obniżka VAT byłaby też pewnego rodzaju stymulatorem dla branży handlowej – szczególnie tej zajmującej się odzieżą. Dzisiaj w sklepach z art. dla dzieci (choć pewnie nie tylko) często widać u konsumentów daleko posuniętą zachowawczość jeśli chodzi o wydatki, decyzje zakupowe są mocno przemyślane. - Mniejszy VAT na art. dla dzieci (nawet na samą odzież/obuwie) z pewnością dałby pewną ulgę w tej kwestii - mówi ekspert.

Rynek artykułów dziecięcych w Polsce warty jest ok. 15 mld zł, z czego szacunkowo ok. 20 proc. stanowi odzież i obuwie dla najmłodszych. 23 proc. wpływów z tytułu VAT to kwota ok 640 mln. Zgodnie z założeniami budżetu na 2023 r. wpływy z tytułu podatku VAT miałby wynieść 286,3 mld zł, tym samym kwota 640 mln, to nawet nie 0,5 proc. wpływów z tego tytułu. Z punktu widzenia budżetu nie jest to wysoka kwota, jednak stanowi to ujemny skutek finansowy dla finansów publicznych, w okresie w którym powinniśmy dążyć do zmniejszania deficytu budżetowego.

Pozostało 86% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd