Adidas chciał przeszkodzić Black Lives Matter w rejestracji znaku towarowego

Niemiecki koncern produkujący odzież sportową najpierw złożył sprzeciw wobec znaku BLM, teraz twierdzi, że go wycofuje.

Publikacja: 29.03.2023 15:03

Adidas chciał przeszkodzić Black Lives Matter w rejestracji znaku towarowego

Foto: Bloomberg

Fundacja Black Lives Matter Global Network, będąca najważniejszą częścią antyrasistowskiego ruchu BLM złożyła w 2020 r. wniosek o zarejestrowanie znaku towarowego złożonego z wzoru zawierającego trzy paski (zazwyczaj prezentowane pionowo lub poziomo). Adidas początkowo uznał, że projekt Black Lives Matter Global Network Foundation będzie mógł być mylony ze słynnym znakiem towarowym niemieckiej spółki i złożył 27 marca sprzeciw do U.S. Trademark Office.

Jednak ostatecznie 29 marca Adidas zdecydował się wycofać swój sprzeciw wobec rejestracji znaku towarowego przez BLM.

- Adidas wycofa swój sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego Black Lives Matter Global Network Foundation tak szybko, jak to możliwe – przekazał rzecznik firmy serwisowi BBC. Niemiecki koncern odmówił przy tym dalszych komentarzy w tej sprawie, ale Reutersowi udało się dotrzeć do źródeł wewnątrz, które przekazały, że Adidas obawiał się, że jego sprzeciw wobec rejestracji znaku antyrasistowskiej fundacji zostanie odebrany jako krytyka BLM i jego antyrasistowskich działań.

Najwyraźniej lęk przed oskarżeniem o rasizm jest, w przypadku firmy, której założyciele w czasach III Rzeszy wspierali nazistowski rząd, mocniejszy niż lęk przed myleniem znaku BLM z jej charakterystycznymi (i w niektórych kręgach kultowymi) trzema paskami. Koncern, składając sprzeciw, argumentował właśnie, ze konsumenci „mogą założyć”, że produkty sygnowane przez BLM są produktami sponsorowanymi przez Adidasa.

Czytaj więcej

Adidas rezygnuje z jednej ze swoich marek? Przetrwała tylko 4 lata

Koncern prawdopodobnie ma też w pamięci przegrany proces z marką Thom Browne, która ostatecznie dostała zgodę na używanie czterech pasków, choć Adidas próbował argumentować, że będzie to zbyt podobne do logo niemieckiego koncernu. Do tego dochodzą problemy finansowe związane z zerwaniem głośnych kontraktów, np. z Ye (dawniej Kayne Westem) i jego marką Yeezy po antysemickich komentarzach rapera. Zakończona została także współpraca z Beyonce Knowles. 

Od 2008 roku Adidas wytoczył ponad 90 pozwów i podpisał ponad 200 ugód związanych ze swoim znakiem towarowym.

Fundacja Black Lives Matter Global Network, będąca najważniejszą częścią antyrasistowskiego ruchu BLM złożyła w 2020 r. wniosek o zarejestrowanie znaku towarowego złożonego z wzoru zawierającego trzy paski (zazwyczaj prezentowane pionowo lub poziomo). Adidas początkowo uznał, że projekt Black Lives Matter Global Network Foundation będzie mógł być mylony ze słynnym znakiem towarowym niemieckiej spółki i złożył 27 marca sprzeciw do U.S. Trademark Office.

Pozostało 80% artykułu
Handel
Cła Donalda Trumpa. Jeszcze ich nie ma, ale firmy reagują
Handel
Światu grożą wyższe stawki celne w handlu z USA. Zwłaszcza Chinom
Handel
Czy 11 listopada sklepy są otwarte? Gdzie zrobić zakupy w Święto Niepodległości?
Handel
Amazon: Partnerstwo polityczne między USA a Polską pozostaje bardzo silne
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Handel
Black Friday 2024: Kiedy wypada? Lepiej uważać na pułapki zakupowe
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje