Wojna uderza w eksport. Tysiące wagonów towarowych utknęło na ukraińskiej granicy

Na zachodniej Ukrainie około 1100 wagonów przewożących zboże utknęło w pobliżu głównego kolejowego przejścia granicznego z Polską, nie mogąc przewieźć ładunku za granicę.

Publikacja: 07.04.2022 11:57

W tym roku zboża z Ukrainy będzie bardzo mało

W tym roku zboża z Ukrainy będzie bardzo mało

Foto: Bloomberg

To tylko niektóre z 24 190 wagonów przewożących różne towary na eksport, w tym olej roślinny, rudę żelaza, metale, chemikalia i węgiel, które czekają na przekroczenie zachodniej granicy Ukrainy, wynika z danych państwowej spółki kolejowej – informuje Reuters.

Z powodu wojny szalejącej na południowym wybrzeżu kraju, a także blokady głównych portów, Ukraina ma problemy z eksportem zboża i innych towarów - twierdzą urzędnicy rządowi i analitycy branży. Kijów szuka alternatywnych dróg eksportowych drogą lądową, jednak ma poważne kłopoty logistyczne oraz biurokratyczne.

Walerij Tkaczow, zastępca dyrektora departamentu handlowego państwowej spółki kolejowej Ukrzaliznytsia, powiedział agencji, że na węźle w pobliżu wsi Izów, głównego kolejowego przejścia granicznego z Polską, czeka 10 320 wagonów – czyli około połowa całego zablokowanego transportu wagonów. Węzeł, położony jest około 130 kilometrów na północ od Lwowa i służy jako brama wjazdowa do portu morskiego w Gdańsku.

Duża ilość towarów, które muszą znaleźć alternatywną trasę, powoduje niedobory wszystkiego, od wagonów kolejowych po personel. Ukraina, jeden z największych światowych eksporterów zbóż, przed wojną eksportowała 98 proc. swoich zbóż przez Morze Czarne. Zazwyczaj tylko ułamek eksportu kraju odbywał się koleją, gdzie koszty transportu są wyższe niż koszty wysyłki morskiej.

Czytaj więcej

Rolnicy z Ukrainy walczą z wrogiem. Świat czeka klęska głodu?

Trudności te potęgują także kwestie logistyczne, takie jak różnice w szerokości torów kolejowych stosowanych na Ukrainie i u jej sąsiadów, takich jak Polska. To spuścizna z czasów, gdy Ukraina była częścią Związku Radzieckiego – przypomina Reuters.

Zakłócenia w eksporcie z Ukrainy oznaczają, że kraje uzależnione od importu ukraińskiego zboża – w tym Chiny, Egipt, Turcja i Indonezja – będą musiały znaleźć alternatywne dostawy lub stanąć w obliczu niedoborów żywności – ostrzegają agencje pomocowe.

Rosyjska inwazja na Ukrainę zwiększyła obawy o globalne bezpieczeństwo żywnościowe, powodując gwałtowny wzrost cen zboża, nawozów i paliw na świecie. Światowe ceny żywności rosną od połowy 2020 r. z powodu zakłóceń w sadzeniu i zbiorach w wielu krajach w pierwszym roku pandemii COVID-19, a później z powodu problemów z łańcuchami dostaw.

Według oficjalnych danych eksport zboża jest kamieniem węgielnym gospodarki Ukrainy – w 2021 r. wyniósł około 12,2 miliarda dolarów i stanowił prawie jedną piątą całego eksportu tego kraju. Ukraińscy rolnicy, którzy w zeszłym roku zanotowali rekordowe plony zbóż, twierdzą, że w tym roku plony pszenicy będą mniejsze o połowę, a może nawet więcej. Rosyjskie siły niszczą magazyny zboża we wschodniej Ukrainie- wynika z amerykańskich danych. Kijów i Moskwa oskarżają się wzajemnie o zastawianie min na Morzu Czarnym, które stwarzają zagrożenie dla żeglugi handlowej.

Ukraina i Rosja są głównymi światowymi eksporterami pszenicy, łącznie odpowiadając za około jedną trzecią światowego eksportu – z czego prawie w całości on przechodzi przez Morze Czarne, którego wody dzielą z Bułgarią, Rumunią, Gruzją i Turcją.

Czytaj więcej

Wojna destabilizuje światowy rynek zbóż. Czego ubędzie i gdzie

To tylko niektóre z 24 190 wagonów przewożących różne towary na eksport, w tym olej roślinny, rudę żelaza, metale, chemikalia i węgiel, które czekają na przekroczenie zachodniej granicy Ukrainy, wynika z danych państwowej spółki kolejowej – informuje Reuters.

Z powodu wojny szalejącej na południowym wybrzeżu kraju, a także blokady głównych portów, Ukraina ma problemy z eksportem zboża i innych towarów - twierdzą urzędnicy rządowi i analitycy branży. Kijów szuka alternatywnych dróg eksportowych drogą lądową, jednak ma poważne kłopoty logistyczne oraz biurokratyczne.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd