Z najnowszych danych firmy NielsenIQ wynika, że w ósmym tygodniu bieżącego roku (w dniach 21-27 lutego, tj. w pierwszym tygodniu wojny) 30 czołowych sieci zwiększyło sprzedaż o 12 proc. w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Sprzedaż jest również wyższa w odniesieniu do średniej dynamiki z poprzedzających siedmiu tygodni 2022 r. o 8 proc.
Firma podkreśla, że wśród kategorii, które wykazały wyraźnie wyższe wzrosty sprzedaży w tygodniu ósmym, czyli ostatnim lutego w porównaniu do dynamiki z poprzedzających tygodni można wymienić pieluchy, artykuły kobiece, jedzenie dla dzieci, a także produkty spożywcze o długim terminie przydatności, jak mąka, cukier, makaron, ryż, konserwy mięsne i rybne. Najsilniejsze wzrosty odnotowały podstawowe kategorie spożywcze - sprzedaż mąki wzrosła 157 proc., cukru 83 proc., konserwy mięsnych 80 proc., makaronu 59 proc. czy ryżu 53 proc.
Czytaj więcej
Rząd Ukrainy zdecydował o całkowitym wstrzymaniu eksportu zbóż, cukru, soli i mięsa.
- Niewątpliwie są to kategorie, na które zwiększony popyt związany jest z obawami wywołanymi wybuchem wojny oraz napływem ludności ukraińskiej do Polski - podaje NielsenIQ. Firma potwierdza, że pokazuje to również geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – największy wzrost w tygodniu ósmym odnotowały regiony wschodnie o 15 proc. oraz południowo-wschodnie kraju o 16 proc.
- Należy spodziewać się, że w kolejnych odczytach danych, dynamika sprzedaży dla wymienionych kategorii będzie kontynuowała silny trend wzrostowy - podaje NielsenIQ.