Firmy i konsumenci przechodzą do sieci

Prawie połowa firm korzysta z mediów społecznościowych, a co piąta prowadzi sprzedaż online, z której korzysta ponad 61 proc. Polaków.

Publikacja: 24.11.2021 21:00

Firmy i konsumenci przechodzą do sieci

Foto: Adobe Stock

Pandemia zwiększyła aktywność polskich firm i konsumentów w internecie, gdzie robi już zakupy ponad 61 proc. Polaków – wynika z ogłoszonych w środę danych GUS. Według nich rośnie popularność zakupów online na wsiach, gdzie już ponad 56 proc. mieszkańców w wieku 16–74 lat zamawiało produkty albo usługi online w ostatnich dwunastu miesiącach. To prawie o 2 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.

Dane GUS wskazują też, że do nowych technologii w biznesie i e-handlu przekonuje się oraz więcej firm. Już prawie 18 proc. przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty lub usługi w internecie (wśród dużych firm ponad dwie piąte), a jeszcze szybciej zyskują na popularności social media. W tym roku już prawie połowa badanych przez GUS przedsiębiorstw (45,6 proc.) korzystała z mediów społecznościowych (o 9 pkt. proc. więcej niż dwa lata wcześniej), natomiast wśród dużych firm już prawie siedem na dziesięć.

Według raportu platformy do prowadzenia sklepów internetowych Shoper spośród działań mających na celu przyciągnięcie klientów właściciele e-sklepów najchętniej inwestowali ostatnio właśnie w social media.

Jak wynika z danych GUS, wyraźnie wzrosła też popularność usług chmury obliczeniowej; z płatnych usług korzystało tam prawie 29 proc. przedsiębiorstw (o ponad 4 pkt. proc. więcej niż przed rokiem), najczęściej trzymając tam firmowe e-maile i oprogramowanie biurowe. Na popularności zyskują też urządzenia i systemy internetu rzeczy, z których korzysta prawie jedna piąta firm (o 2 pkt. proc. więcej niż niż w 2020).

Pomimo tego Polska nadal słabo wypada w unijnym rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI). W ogłoszonym ostatnio DESI na 2021 r. zajęliśmy 24. miejsce na 27 państw UE. To gorzej niż przed rokiem (23. miejsce).Łączną ocenę Polski obniża kategoria „Kapitał ludzki", w której zajmujemy 24. pozycję. Choć niemal dorównaliśmy unijnej średniej pod względem udziału specjalistów ICT wśród absolwentów (3,8 proc.), nadal mamy niedobór specjalistów w tej dziedzinie.

Czytaj więcej

Co trzeci Polak kupuje online choć raz w tygodniu

Pandemia zwiększyła aktywność polskich firm i konsumentów w internecie, gdzie robi już zakupy ponad 61 proc. Polaków – wynika z ogłoszonych w środę danych GUS. Według nich rośnie popularność zakupów online na wsiach, gdzie już ponad 56 proc. mieszkańców w wieku 16–74 lat zamawiało produkty albo usługi online w ostatnich dwunastu miesiącach. To prawie o 2 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.

Dane GUS wskazują też, że do nowych technologii w biznesie i e-handlu przekonuje się oraz więcej firm. Już prawie 18 proc. przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty lub usługi w internecie (wśród dużych firm ponad dwie piąte), a jeszcze szybciej zyskują na popularności social media. W tym roku już prawie połowa badanych przez GUS przedsiębiorstw (45,6 proc.) korzystała z mediów społecznościowych (o 9 pkt. proc. więcej niż dwa lata wcześniej), natomiast wśród dużych firm już prawie siedem na dziesięć.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd