Niemal 60 proc. Polaków uważa, że technologia zmienia świat na lepsze, ale aż 46 proc. z nich wskazuje, że dzieje się tak tylko w pewnych obszarach – wynika z raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.
Czytaj więcej
Google potwierdził, że zwolnił starszego inżyniera oprogramowania, który twierdził, że chatbot sztucznej inteligencji (AI) firmy LaMDA był samoświadomą osobą.
Szanse i ryzyka
Badanie przeprowadzono wśród konsumentów i przedsiębiorstw. Wyniki jasno pokazują, że kwestia wpływu nowych technologii na gospodarkę, klimat oraz życie prywatne jest złożona. Dobrze obrazują to odpowiedzi dotyczące klimatu. Największa grupa Polaków, bo aż 39 proc., wskazuje, że nowe technologie pogłębiają kryzys klimatyczny, a jedynie 16 proc. wskazuje, że pomagają z nim walczyć. 13 proc. ocenia, że nie mają wpływu na klimat, a pozostałe 32 proc. nie ma opinii na ten temat.
Obawy o wpływ nowych technologii wybrzmiewają też mocno na rynku pracy. Aż 86 proc. Polaków woli, żeby ich aplikację o pracę oceniał człowiek, a nie system oparty na algorytmach sztucznej inteligencji. Aż 40 proc. uznaje wykorzystanie przy rekrutacji systemów opartych na sztucznej inteligencji za złe rozwiązanie, a tylko niespełna co piąta za dobry pomysł. Ci ostatni wskazują na takie korzyści, jak oszczędność czasu, łatwość i wygoda oraz obiektywizm rekrutacji.
Jak wpływ technologii na rynek pracy widzą przedsiębiorcy? Nieco ponad jedna czwarta firm deklaruje, że możliwa jest likwidacja miejsc pracy w wyniku wykorzystania w organizacji nowych technologii. Programy skierowane do osób zagrożonych likwidacją miejsc pracy wdraża nieco ponad połowa firm. Zdecydowanie częściej takie działania podejmują firmy największe.