Jest pan przedstawicielem globalnej firmy, która skutecznie operuje na światowym rynku. Ktoś może powiedzieć, że do sukcesu wystarcza sama wysoka pozycja organizacji. Czy jednak w dzisiejszym otoczeniu rynkowym jest to cała prawda?
Oczywiście, że nie wystarcza. Wymagania konsumenckie rosną w bardzo wielu obszarach. Na rynek coraz aktywniej wchodzi pokolenie Z, które już niedługo będzie liczyć ponad 2 mld ludzi. Ich podejście do życia oraz oczekiwania wobec producentów marek i kategorii produktów są o wiele wyższe niż dotąd. Domagają się oni autentyczności, innowacyjności. Chcą nawiązywać silniejsze, emocjonalne relacje z brandami, które przemawiają do nich osobiście, oferując prawdziwe połączenia i znaczące doświadczenia. Dla nas wszystkich jest to poważne wyzwanie, by dostosować się do tych nowych oczekiwań.
Budowanie pozycji rynkowej i jej umacnianie ułatwiają innowacje technologiczne. Na czym one polegają w przypadku producenta herbat i innych napojów?
Jesteśmy zaangażowani w rozszerzanie naszej oferty produktów, aby sprostać zmieniającym się gustom konsumentów. Niezależnie od tego, czy konsumenci są fanami zielonych herbat, czy cieszą się różnorodnymi smakami herbat owocowych, nasze innowacje są projektowane z myślą o nich. Ważne jest również, że innowacje dotyczą także samego procesu technologicznego, w tym procesu pakowania. W LIPTON podjęliśmy znaczące kroki, aby nasze opakowania były przyjazne dla środowiska, eliminując plastik i materiały niebiodegradowalne z naszych torebek herbaty. Dzięki temu konsumenci mogą cieszyć się ulubioną herbatą, wiedząc, że mają pozytywny wpływ na planetę.
Warto też wspomnieć o tym, że w Katowicach mamy jedną z najnowocześniejszych fabryk w Europie. Jednak najpiękniejsze w tym wszystkim jest to, że ta technologia, którą tam zaimplementowaliśmy, jest w rękach naszych polskich inżynierów i techników wykształconych w polskich szkołach technicznych i kreatywnych. Mogę więc z dumą powiedzieć dzisiaj, że mamy najnowocześniejszą taką fabrykę, która gwarantuje, że każda filiżanka herbaty LIPTON jest najwyższej jakości.
Czy sama strona technologiczno-produkcyjna to wystarczający element sukcesu, czy potrzeba jeszcze czegoś więcej?
Kluczowy jest również właściwy branding i budowanie pozycji naszych marek, portfolio, dystrybucji oraz współpracy z klientami detalicznymi, ale przede wszystkim komunikacja z konsumentem. To nie tylko sprzedaż herbaty; to budowanie społeczności i dzielenie się historiami, które mają znaczenie. Powoli odchodzi ona dzisiaj z obszaru telewizji, która kiedyś była dominującym medium komunikacyjnym, i coraz bardziej przenosi się do mediów społecznych. Oczywiście forma i intensywność tej relacji oraz zaangażowanie influencerów, jak i sposób opowiadania historii różnią się zasadniczo od tego, co znamy z mediów tradycyjnych. Podam prosty przykład: dzisiaj medium komunikacyjnym jest kilkudziesięciosekundowy reels np. na Instagramie albo TikToku, a nie 15-sekundowy spot w reklamie telewizyjnej. Telewizja oczywiście nadal jest w Polsce ważna i pozostaje istotnym medium, ale bardziej chodzi o zmiany zachodzące w świecie.