Ich klienci mogą w okresie pandemii liczyć m.in. na: odroczenie w czasie wynikającej z zawartych umów finansowania konieczności spłaty rat w części kapitałowej lub kapitałowo-odsetkowej albo kapitałowo-serwisowej, odstąpienie od stosowania odsetek karnych w związku z odroczeniem spłat rat, odstąpienie od stosowania części opłat i prowizji, elastyczne wydłużanie i dostosowanie okresów finansowania i okresów wynajmu, dostosowanie działań windykacyjnych rozpoczętych przed okresem spowolnienia dla podmiotów, które ucierpiały wskutek epidemii. Działania te mogą być przy tym podejmowane na wniosek klienta lub w wyniku decyzji leasingodawcy.
Oczywiście to wszystko musi się odbić na wynikach sektora. – Jest pewne, że wsparcie naszych klientów odbije się również na sytuacji finansowej branży leasingowej i branży wynajmu pojazdów – przyznają ZPL i PZWLP.
I chcą m.in. uwzględnienia klientów leasingu i wynajmu w programach pomocowych oferowanych dla kredytobiorców, np. w programach gwarancji oferowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, oraz zmiany w kodeksie cywilnym formy zawierania i zmiany umów leasingu z pisemnej na dokumentową.
– Taka zmiana w sposób oczywisty ułatwi nam wdrożenie działań pomocowych dla naszych klientów w związku z Covid-19. Sprawi, że pomoc ta będzie mogła mieć dużo większą skalę, być szybsza i bardziej dopasowana do potrzeb poszczególnych korzystających, a jej wdrożenie będzie istotnie prostsze, szczególnie teraz, gdy wszyscy pracujemy główne zdalnie – przekonują. W ich ocenie potrzebne jest też podatkowe zrównanie pożyczek finansujących środki trwałe z kredytem bankowym.
W imieniu firm rent a car związki zaapelowały też do portów lotniczych o ulgowe potraktowanie najemców lokali, w których prowadzone są operacje wynajmu i zwrotu pojazdów. – Całkowite zatrzymanie ruchu na lotniskach spowodowało całkowite zatrzymanie ich działalności, wnosimy więc o czasowe zaniechanie obciążania kosztami najmu lokali i powierzchni parkingowych na lotniskach – zaapelowały ZPL i PZWLP.
W 2019 r., po kilku latach silnego wzrostu, branża leasingowa odnotowała spadek. – To był dość szczególny rok. Po sześciu latach stałych zwyżek, nawet dwucyfrowych, mamy spadek o 5,8 proc. Kwota umów sfinansowanych w 2019 r. przez firmy leasingowe sięgnęła 77,8 mld zł – mówił w czasie prezentacji wyników branży za zeszły rok Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. – W większości były to pieniądze wydane na inwestycje firm – dodał.