89 proc. Polaków uważa, że płacenie za e-zakupy przy odbiorze paczki jest najbezpieczniejsze i w ciągu roku ten wynik się nie zmienił – wynika z badania SW Research dla operatora Tpay. Tradycyjny przelew wskazało 84 proc., czyli 2 pkt proc. więcej niż przed rokiem, a płatność kartą 81 proc. Co ciekawe, w tyle są nowe metody, jak Blik z 77 proc. – to wynik o 3 pkt proc. niższy niż przed rokiem. PayPal wskazało 79 proc. po wzroście o 5 pkt proc. W badaniu debiutują płatności odroczone z 52 proc. i subskrypcyjne z 47 proc.
– W kwestii płacenia za zakupy online Polakami kierują głównie przyzwyczajenia. Co nie dziwi, płacenie za pobraniem wciąż cieszy się bardzo dobrymi notowaniami w grupie najbezpieczniejszych metod płatności – mówi Kacper Skoczylas, szef marketingu produktu Stores w cyber Folks z Grupy R22. – Natomiast zaskakujące może być wciąż wysokie miejsce w tej kategorii przelewu tradycyjnego. Oprócz bezpieczeństwa robiący zakupy online cenią sobie szybkość realizacji zamówień, a wybór tej formy opóźnia ten proces co najmniej o jeden dzień – dodaje.
– Płatność przy odbiorze jest w dużym stopniu synonimem bezpieczeństwa. Choć to dobrze, że konsumenci są czujni i świadomi cyberzagrożeń, to kluczowe jest, aby rosło u nich poczucie zaufania do transakcji online – mówi Krzysztof Szanecki, security manager w Tpay. – E-sklepy odgrywają tutaj istotną rolę, nie tylko przez współpracę z operatorem płatności, ale także przez edukowanie swoich klientów – dodaje.
Rynek będzie się zmieniał. – Płatności w sieci to intensywnie rozwijający się obszar: trzeba cały czas podążać za bieżącymi trendami i oferować w swoich sklepach internetowych jednocześnie to, co obecnie jest popularne, bezpieczne, jak również wygodne oraz najbardziej dostosowane do aktualnej sytuacji rynkowej – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Brak zaufanej formy płatności w e-sklepie jest jednym z najczęstszych powodów porzuceń koszyka zakupowego. Dziś brak możliwości wyboru BLIK-a jest trudny do wyobrażenia – obecnie najpopularniejszej formy płatności online w e-commerce, która szturmem zdobywa rynek – dodaje.
Podkreśla, że aktualna sytuacja rynkowa, czyli inflacja, i trudna sytuacja konsumentów to z kolei warunki sprzyjające rozwojowi płatności odroczonych. 15 proc. kupujących już ją stosowało, a 40 proc. ma taki zamiar.