To trzeci najwyższy wynik w Europie przy średniej europejskiej na poziomie 48 proc. Szacunki Związku Polskiego Leasingu pokazują, że największą grupę korzystających z leasingu stanowią przedsiębiorcy, których obroty nie przekraczają 20 mln zł. Do tej grupy zaliczane są mikro- i małe firmy. 28,5 proc. stanowią klienci o obrotach powyżej 20 mln zł, a klienci indywidualni – 0,5 proc. O skali zainteresowania leasingiem świadczy to, że w końcu ub.r. łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej wartego 119,3 mld zł była porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki, wynoszącego 127 mld zł.
Według Związku Polskiego Leasingu w 2017 r. klienci firm leasingowych najczęściej finansowali samochody osobowe i lekkie dostawcze – to 45-proc. udział w strukturze całego rynku. Ponadto finansowano maszyny i inne urządzenia, w tym IT (27,2 proc. udział) oraz środki transportu ciężkiego (25,9 proc.). Pozostałe transakcje dotyczyły nieruchomości (1,3 proc.) oraz innych aktywów (0,6 proc.).
Wszystko wskazuje, że branża leasingowa w Polsce może być spokojna o najbliższą przyszłość. Z kwartalnego badania koniunktury wynika, że firmy leasingowe spodziewają się dalszego przyspieszenia aktywności sprzedażowej. Natomiast według prognoz na cały 2018 r. ma on być kolejnym, już szóstym rokiem z rzędu z dwucyfrowym tempem rozwoju. Dynamika rynku leasingu na poziomie 15,1 proc. powinna być zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych. – Struktura wzrostu gospodarczego oraz przyspieszenie wykorzystania funduszy unijnych z perspektywy finansowej na lata 2014–2020 będą się przyczyniać do dalszego zwiększenia znaczenia finansowania maszyn jako jednego z najważniejszych czynników rozwoju całej branży leasingowej – mówi Marek Bauer, prezes Zarządu Idea Getin Leasing. – Rozwój rynku będzie także wzmacniany przez popyt na samochody osobowe i lekkie dostawcze oraz rosnące finansowanie pojazdów ciężarowych ze względu na powiększającą się wielkość przewozów spowodowaną wzrostem gospodarczym w strefie euro – dodaje.
Z kolei w najbliższych trzech latach ważne dla branży leasingowej będą: cyfryzacja procesu leasingowego, rozwinięcie projektów badawczych oraz otwarcie się na nowe trendy w zakresie kluczowego dla rynku segmentu, czyli motoryzacji. W strategii branży przyjętej pod koniec 2017 r. przez ZPL wysoki priorytet otrzymały także działania związane z bezpieczeństwem obrotu w dziedzinie prawa i podatków, rachunkowości, a także przeciwdziałania fraudom.