Bo trzeba pomagać – szczególnie teraz

Celebryci, przedsiębiorcy, spółki małe i duże – walkę z koronawirusem wspierają nawet te firmy, które same borykają się z problemami.

Publikacja: 29.04.2020 09:00

Miliony złotych przekazane przez firmy przeznaczono na zakup sprzętu medycznego

Miliony złotych przekazane przez firmy przeznaczono na zakup sprzętu medycznego

Foto: shutterstock

Od pierwszego dnia pandemii w Polsce pomoc finansowa, która ma wesprzeć instytucje stające na pierwszej linii walki z chorobą, płynie praktycznie zewsząd. W sumie może chodzić o setki milionów złotych przekazywanych głównie służbie zdrowia.

Solidarność w cenie

Chyba jako jedne z pierwszych z akcją ruszyły gwiazdy polskiego sportu. Jakub Błaszczykowski ze swoją Fundacją Ludzki Gest już 19-ego marca przekazał 400 tys. złotych na walkę z pandemią. Dwa dni później Robert Lewandowski zadeklarował 1 mln euro (ok. 4,5 mln złotych), z czego większość została przeznaczona na dofinansowanie szpitali jednoimiennych (zajmujących się tylko zakażonymi koronawirusem).

Taka postawa jest tym bardziej godna pochwały, że świat sportu został zmrożony już dwa miesiące temu i nie wiadomo, kiedy w ogóle będzie mógł zacząć wracać do normy. Podobnie ma się sprawa w świecie biznesu.

Grupa kapitałowa PKN Orlen finansowo i rzeczowo wspiera walkę z rozprzestrzeniającą się pandemią koronawirusa kwotą ponad 100 mln zł. Z tego prawie 4 mln zł przeznaczyła na zaopatrzenie domów pomocy społecznej w środki higieny i ochrony.

– Mimo ponoszonych strat finansowych teraz właśnie jest moment na solidarne działanie i pomaganie – przekonuje Igor Klaja, prezes firmy OTCF (odzież sportowa marki 4F). – Chociaż kryzys mocno nas dotknął i prawie całkowicie utraciliśmy wpływy z naszej podstawowej działalności operacyjnej, to jeszcze nie powiedzieliśmy ostatniego słowa. Dzielimy się tym, czym możemy – podkreśla prezes.

– W ubiegłym tygodniu osiągnęliśmy nowy rekord, udało się uzbierać już 2 mln zł. To zasługa prawie 64 tys. ludzi, którzy wsparli naszą inicjatywę. Dzięki temu nieustannie przekazujemy nowe partie sprzętu ochrony do szpitali – zaznacza prezes.

Także firma obuwnicza Kazar, choć sklepy stacjonarne zostały zamknięte, 10 proc. przychodów ze sprzedaży online przeznacza na wsparcie szpitali. – W dobie tak dużego kryzysu, z którym przyszło nam walczyć, pomoc służbie zdrowia jest naszym obowiązkiem – mówi Anna Wierzbicka, doradca zarządu firmy Kazar.

Z kolei Agata Meble (salony też zostały zamknięte w połowie marca) wyasygnowała na pomoc szpitalom 1 mln zł. – Obecna sytuacja jest wyjątkowa dla wszystkich – pełna trudnych decyzji i zagrażająca zdrowiu nas wszystkich – mówi Grzegorz Przondziono, prezes zarządu Agata SA. – Jako firma odpowiedzialna społecznie chcemy wspomóc ogólnopolską walkę z koronawirusem – dodaje.

Skoordynowana pomoc

Przykłady zaangażowania można oczywiście mnożyć, praktycznie w każdej branży, zarówno wśród spółek publicznych jak i prywatnych. Totalizator Sportowy od 30 marca przekazuje na rzecz walki z koronawirusem 10 proc. ze sprzedaży zakładów i losów zawieranych na lotto.pl. Do 23 kwietnia udało się zebrać ponad 1,4 mln zł i kwota ta będzie stale rosła. Wcześniej spółka przekazała 4 mln zł oraz 90 samochodów w formie darowizn na rzecz kilkunastu szpitali.

– To dzięki swoim klientom spółka ma środki, które może przeznaczyć na wsparcie służby zdrowia. Kolejne fundusze mają nie tylko wspierać bieżące działania, ale też posłużyć ograniczeniu skutków epidemii po jej zakończeniu – podkreśla Olgierd Cieślik, prezes zarządu Totalizatora Sportowego.

PGE Polska Grupa Energetyczna na darowizny dla szpitali przeznaczyła 5 mln zł, do 9 kwietnia pieniądze zostały przelane na konta 17 szpitali. Są przeznaczane na zakup sprzętu medycznego, środków ochrony osobistej oraz środków do dezynfekcji, testów diagnostycznych, aparatury do intensywnej terapii itp. PGE na bieżąco analizuje też wnioski o wsparcie płynące z kolejnych szpitali oraz innych placówek medycznych.

– W obecnej nadzwyczajnej sytuacji uznaliśmy, że obowiązkiem Grupy Azoty jest skupienie się na działaniach wspierających odpowiednie instytucje i służby zaangażowane w zwalczanie epidemii. Zdecydowaliśmy się wesprzeć też te jednostki, które wykonują zadania w regionach, gdzie zlokalizowane są nasze spółki – informuje Waldemar Grzegorczyk, rzecznik Grupy Azoty. Jej pomoc to dotychczas w sumie 3,25 mln zł.

Lokalnie i globalnie

– Jesteśmy organizacją wyczuloną na aspekty społeczne, w szczególność w wymiarze lokalnym. Uruchomiona pomoc jest przede wszystkim wyrazem odpowiedzialności za nasze małe ojczyzny, w tym naszych pracowników oraz ich rodziny – przekonuje Łukasz Dominiak , dyrektor ds. public and government relations w grupie Animex. – Podjęliśmy współpracę z wybranymi szpitalami w całej Polsce, przede wszystkim tam, gdzie jesteśmy obecni ze swoimi zakładami produkcyjnymi – dodaje. Dotychczas łączna wartość wsparcia ze strony grupy Animex to ok. 3 mln zł, z czego 1,5 mln zł przekazano 20 szpitalom (resztę przeznaczono na pomoc rzeczową).

Z kolei firma Żabka Polska przekazała 4,5 mln zł na walkę z koronawirusem (instytucjom zarządzającym), dodatkowo 2 mln zł na zakup testów na obecność wirusa. Razem z użytkownikami aplikacji mobilnej firma zebrała ok. 2 mln zł na pomoc szpitalom zakaźnym, a także przekazała pół miliona maseczek dla służby zdrowia. W sklepach Żabka klienci mogą też nabyć maseczki w niskiej cenie, bez marży dla sprzedawcy.

- Artykuł powstał w ramach dodatku Solidarni przedsiębiorcy, którego partnerem jest PKN Orlen.

Od pierwszego dnia pandemii w Polsce pomoc finansowa, która ma wesprzeć instytucje stające na pierwszej linii walki z chorobą, płynie praktycznie zewsząd. W sumie może chodzić o setki milionów złotych przekazywanych głównie służbie zdrowia.

Solidarność w cenie

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności