Firmy zdały egzamin z bezpieczeństwa pracy

Nigdy wcześniej pracodawcy nie stanęli przed tak trudnym sprawdzianem z BHP, jak w czasie pandemii. Badania wskazują, że większość firm go zdała.

Publikacja: 21.12.2020 09:00

W przypadku zawodów, w których nie można było wysłać pracowników na home office, pracodawcy sporo za

W przypadku zawodów, w których nie można było wysłać pracowników na home office, pracodawcy sporo zainwestowali w środki ochrony osobistej

Foto: shutterstock

– Pandemia spowodowała radykalną zmianę podejścia do kwestii bezpieczeństwa, a w szczególności do higieny pracy – podkreśla Anna Jabłońska, dyrektor zarządzająca w CWS, przewodnicząca Koalicji Bezpieczni w Pracy, komentując wyniki jej tegorocznego raportu na temat bezpieczeństwa pracy w Polsce. Ten potwierdza, że polskie firmy na niespotykaną dotychczas skalę wdrożyły zmiany organizacyjne, takie jak praca zdalna czy praca zmianowa. – Pojawiły się też obostrzenia sanitarne, których nigdy dotąd nie stosowano tak powszechnie – dodaje Jabłońska.

Solidarni Przedsiębiorcy - dodatek specjalny „Rzeczpospolitej”

Zdalna rewolucja

Tegoroczne badanie Koalicji, które objęło 1500 pracowników i 200 firm, dowodzi, że niemal każdy pracodawca zaopatrzył swoją załogę w dodatkowe środki ochrony, przy czym prawie co trzecia firma zrobiła to jeszcze w marcu, zaraz po wybuchu pandemii.

Dostosowano pospiesznie biura i fabryki do nowych wymogów sanitarnych, zwiększając częstotliwość sprzątania i dezynfekcji pomieszczeń w ciągu dnia. Marzec wywołał też rewolucję w organizacji pracy, która tam, gdzie było to możliwe, przeniosła się z biur na tzw. home office, czyli do domów pracowników.

Jak wynika z październikowych danych GUS, w czasie pandemii (ale jeszcze przed jesiennym lockdownem 2.0) co czwarty Polak wykonywał swoje obowiązki zawodowe z domu. Średnią podwyższała branża teleinformatyczna, w której siedmiu na dziesięciu pracowników przeszło na home office, czy sektor nowoczesnych usług dla biznesu, w którym odsetek ten sięgał 80 proc. – Od października zalecamy wszystkim pracę z domu – twierdzi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska, gdzie procedury wewnętrzne oraz szkolenia zostały przestawione na cyfrowe.

pandemii

Według grudniowego sondażu Grafton Recruitment i CBRE, który objął głównie specjalistów i menedżerów, na początku tego miesiąca jedynie co dziesiąty z nich pracował na stałe w biurze. Pozostali wykonywali swoje obowiązki zdalnie. W rezultacie od wybuchu pandemii firmy inwestowały setki tysięcy i miliony złotych w systemy do zdalnej komunikacji, w tym telekonferencji, w cyfryzację swoich procesów, a także w sprzęt do zdalnej pracy. Jak wynika z listopadowej edycji badania „KoronaBilans MŚP" Krajowego Rejestru Długów, trzy czwarte pracodawców z sektora MŚP poniosło dodatkowe koszty związane z sytuacją pandemiczną, sięgające zwykle do 25 proc. wydatków firmowych. Przeznaczano je na zakup środków ochrony dla pracowników (m.in. maseczek, płynów do dezynfekcji), ale i dodatkowego sprzętu, w tym laptopów do pracy. 16 proc. z przedsiębiorców MŚP zainwestowało w testy na koronawirusa dla pracowników.

Zapewnia je również coraz więcej dużych pracodawców, zwłaszcza ci, u których nie jest możliwa zdalna praca. Jak zwraca uwagę Jacek Grzeszak, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nie sprzyja jej struktura polskiej gospodarki, która mocno opiera się na sektorze przemysłowym, a także handlu i transporcie. To oznacza dodatkowe wydatki na zabezpieczenie pracowników i utrzymanie ciągłości pracy zakładów, które w dużych firmach idą w miliony złotych.

Zmiany na lata

– Wprowadziliśmy liczne procedury ochronne, zdalne kanały kontaktu – działamy w oparciu o wszelkie wytyczne GIS. Sprawne i płynne funkcjonowanie firmy wymaga stałej aktywności – nasze budowy pracują nieprzerwanie, podobnie jak biura sprzedaży – twierdzi Oscar Kazanelson, szef rady nadzorczej Grupy Robyg, która w grudniu wprowadziła cotygodniowe testy pracowników biur sprzedaży i budów na obecność przeciwciał koronawirusa.

– Wdrożyliśmy zdalną pracę zmianową, dezynfekujemy regularnie powierzchnie biurowe, kierujemy pracowników będących w grupie ryzyka zakażenia na testy i pracę zdalną. Przegrody i dystans między pracownikami to już standard, do którego się przyzwyczailiśmy – wylicza Cezary Mączka, członek zarządu Budimeksu, gdzie wdrożono też aplikację przeprowadzającą wywiad epidemiologiczny pracowników i klasyfikującą tym samym ryzyko zakażenia danej osoby.

– Byliśmy pierwszą firmą w Polsce, która wprowadziła termowizyjne badania temperatury u pracowników – przypomina biuro prasowe KGHM, gdzie kamerami termowizyjnymi objęto kilkadziesiąt wejść do firmy. Polska Miedź inwestuje też w środki higieny i dezynfekcji załogi, dezynfekcje w kopalniach i hutach, a także w samochodach dowożących pracowników na oddziały.

Zdaniem ekspertów nowe zasady zostaną z nami na dłużej. – Pandemia w sposób rewolucyjny wpłynie na długofalową strategię biznesową polskich firm – przewiduje Anna Jabłońska. Wszystko wskazuje, że wzrośnie udział zdalnej pracy – tylko co czwarty z uczestników badania Grafton Recruitment i CBRE chciałby na stałe wrócić do biura. Większość (64 proc.) stawia na hybrydowy model, z częściową pracą z domu.

– Pandemia spowodowała radykalną zmianę podejścia do kwestii bezpieczeństwa, a w szczególności do higieny pracy – podkreśla Anna Jabłońska, dyrektor zarządzająca w CWS, przewodnicząca Koalicji Bezpieczni w Pracy, komentując wyniki jej tegorocznego raportu na temat bezpieczeństwa pracy w Polsce. Ten potwierdza, że polskie firmy na niespotykaną dotychczas skalę wdrożyły zmiany organizacyjne, takie jak praca zdalna czy praca zmianowa. – Pojawiły się też obostrzenia sanitarne, których nigdy dotąd nie stosowano tak powszechnie – dodaje Jabłońska.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności