Partnerem przedsiębiorstwa państwowego Petroleos de Venezuela (PDVSA) w zarejestrowanej w Singapurze spółce j. v. CV Shipping była państwowa firma PetroChina. W styczniu i lutym przejęła bardzo duże zbiornikowce do transportu ropy (VLCC) „Junin", „Boyaca" i „Carabobo" — wynika z dokumentów będących w w singapurskim sądzie, o czym wcześniej nie informowano publicznie — — pisze Reuter.
Do przejęcia statków doszło, gdy na skutek amerykańskich sankcji wobec PDVSA odebrano im ubezpieczenia, co spowodowało milionowe straty spółce CV Shipping i skłoniło PetroChina do ogłoszenia jej upadłości. Pierwotnym celem spółki był transport wenezuelskiej ropy do Chin i do kilku innych krajów
Do straty trzech zbiornikowców, które mogą zabierać po 2 mln baryłek ropy doszło w czasie, gdy PDVSA jest bardziej niż kiedykolwiek zależna od własnej floty. Waszyngton nasila od 18 miesięcy kampanię mającą doprowadzić do usunięcia prezydenta Nicolasa Maduro stosując sankcje wobec statków stron trzecich, które przewożą wenezuelską ropę. To skłoniło dużych greckich armatorów, gdy ich statki ukarano za taki transport, do zaprzestania współpracy z PDVSA i do załamania się eksportu wenezuelskiej ropy. Przedsiębiorstwu udało się odzyskać od spółki czwarty zbiornikowiec „Ayacucho".
Ale może go też stracić, bo pewna amerykańska huta szkła domaga się od Wenezueli 500 mln dolarów za wywłaszczenie jej z dwóch fabryk, wystąpiła do sądu w Singapurze o zajęcie tego tankowca. Ta sprawa świadczy o smutnym końcu ambitnej spółki zawiązanej w 2008 r., kiedy Chiny bardzo potrzebujące ropy starały się zacieśnić powiązania z Wenezuelą za czasów prezydenta Hugo Chaveza. Od tamtej pory Chiny mocno zmniejszyły wsparcie przyczyniając się do załamania gospodarki za kadencji Maduro. „Podstawowy cel tej spółki j. v. stał się już nie do utrzymania" — napisał w piśmie z 17 września 2019 Xia Hongwei z kierownictwa PetroChina do szefów PDVSA, dołączonym do akt sprawy.
PetroChina uruchomiła w styczniu likwidację spółki CV Shipping pod nadzorem sądowym, mniej więcej w rok po pierwszych sankcjach Waszyngtonu, mających odciąć Maduro od dochodów z ropy. Chiny są głównym importerem wenezuelskiej ropy, najczęściej poprzez jej przeładunek ze statku na statek, aby wyglądało, że pochodzi z Malezji.