Zdobywca głównej nagrody w tegorocznej, czwartej już edycji konkursu Młoda Marka Sukcesu jest doskonale znany nie tylko fanom gier komputerowych. Tym bardziej że choć jako marka biznesowa Wiedźmin (na świecie znana pod angielską nazwą The Witcher) funkcjonuje od 2007 r., jej korzenie sięgają lat 80. XX wieku.
To wtedy powstało pierwsze opowiadanie Andrzeja Sapkowskiego, którego bohaterem był Geralt z Rivii, czyli wiedźmin (płatny zabójca potworów). Zostało napisane na konkurs „Fantastyki" i ukazało się pod koniec 1986 r. W następnych latach Sapkowski publikował kolejne opowiadania osadzone w wiedźmińskim świecie. W 1994 r. do księgarń trafiła pierwsza część pięciotomowej sagi o Wiedźminie, która ugruntowała pozycję Sapkowskiego jako jednego z najlepszych pisarzy fantasy nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Pięć lat pracy
Sukces sagi sprawił, że jej motywy próbowano też wykorzystać na innych płaszczyznach. W 2001 r. powstały film fabularny i serial, w którym główną, tytułową rolę zagrał Michał Żebrowski. Nie odniosły jednak sukcesu. Naprawdę głośno o Wiedźminie, i to nie tylko wśród fanów literatury fantasy, zrobiło się dopiero za sprawą gry komputerowej.
Sprawcą zamieszania był CD Projekt. Firma, która od 1994 r. zajmowała się sprzedażą gier i programów komputerowych, po kilku latach działalności poczuła się na tyle silna, że zdecydowała się zmierzyć z produkcją gier. Jej założyciele, czyli Michał Kiciński i Marcin Iwiński, nigdy nie ukrywali swojej fascynacji grami fabularnymi (RPG). Wybór wydawał się zatem dość oczywisty.
Obaj musieli jednak kilka miesięcy przekonywać Sapkowskiego, żeby udzielił im licencji na korzystanie z postaci Wiedźmina. W sierpniu 2002 r. strony podpisały stosowną umowę. Prace ruszyły prawie rok później. Produkcja „Wiedźmina" okazała się olbrzymim wyzwaniem, tym bardziej że CD Projekt bardzo wysoko postawił sobie poprzeczkę. W projekt zaangażowani byli m.in. Tomasz Bagiński (nominowany do Oscara za film „Katedra"), Przemysław Truściński (popularny autor komiksów) i zespół Vader, jeden z najbardziej znanych na świecie polskich zespołów heavymetalowych. Gra, której stworzenie zajęło aż pięć lat, kosztowała 20 mln zł. Była zatem najdroższą na tamte czasy polską grą wideo.