Przedsiębiorcy od ponad trzech lat borykają się z dodatkowymi wyzwaniami, takimi jak pandemia, wybuch wojny na Wschodzie i zawirowania makroekonomiczne. Jednocześnie biznes coraz mocniej skręca w stronę ESG i chyba nikt nie ma już wątpliwości co do tego, że zielona transformacja to długofalowy trend, a nie chwilowa moda.
Wyzwań nie brakuje
Przedsiębiorcy nie czekają biernie na rozwój wydarzeń. Z badania KPMG wynika, że firmy już dostosowały (36 proc. z Polski i 64 proc. na świecie) albo planują dostosować w ciągu najbliższych trzech lat swoją strategię do niepewnego otoczenia. Są jednak świadome, że przed nimi jeszcze daleka droga. Trzy czwarte dyrektorów generalnych z 11 kluczowych gospodarek na świecie przyznało, że ich obecne postępy w zakresie ESG nie są wystarczające. Wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju, wynikające m.in. z unijnych przepisów, są ambitne. Aż 44 proc. polskich menedżerów nie zgadza się z tezą, że możliwe jest jednoczesne zajęcie się wszystkimi priorytetami ESG.
– 76 proc. respondentów z Polski oraz 69 proc. globalnie podaje, że w pełni wdrożyło praktyki społeczne, środowiskowe i ładu korporacyjnego w swej działalności, koncentrując się na tworzeniu wartości. Większość z nich uważa jednak, że na zwrot z inwestycji muszą poczekać jeszcze kilka lat – tak wyniki badania komentowała Iwona Galbierz-Sztrauch, partner w KPMG w Polsce.
Niemal siedmiu na dziesięciu prezesów zarówno z Polski, jak i w ujęciu globalnym deklaruje, że pomimo trwającej niepewności gospodarczej głównym priorytetem inwestycyjnym w ich firmie jest sztuczna inteligencja. Co ciekawe, jednocześnie postrzegają ją jako jedno z największych wyzwań dla ich organizacji. Nie zmienia to jednak faktu, że od nowych technologii nie ma ucieczki.