Produkcja i sprzedaż w KGHM na razie w normie

Pandemia nie przekłada się na istotne zmniejszenie zamówień na miedź, kopalnie koncernu pracują stabilnie. Trudno jednak powiedzieć, jak sytuacja się rozwinie.

Publikacja: 18.03.2020 14:09

Produkcja i sprzedaż w KGHM na razie w normie

Foto: materiały prasowe

Podczas środowej wideokonferencji KGHM kluczowym wątkiem był wpływ koronawirusa na rynek i grupę.

Niepewna przyszłość

Tak jak ubiegłoroczna wojna handlowa toczona przez Stany Zjednoczone i Chiny nie przełożyła się na spadek sprzedaży metali przez grupę KGHM, tak pandemia – jak dotąd – też nie ma negatywnego skutku.

– Utrzymujemy ciągłość produkcji, nie notujemy wzrostu absencji pracowników. W I kwartale nie zaobserwowaliśmy spadku popytu czy zmniejszenia sprzedaży w ujęciu ilościowym, co oznacza że przemysł pracuje. Nie wiemy jednak, jak sytuacja może się rozwinąć w krótkim i średnim terminie – podkreślił Marcin Chludziński, prezes KGHM. – Podstawą przyjętej w 2018 r. strategii jest elastyczność i efektywność. Na otoczenie makro nie mamy żadnego wpływu, koncentrujemy się za to na jak najlepszym wykorzystaniu zasobów i optymalizacji kosztów. Efekty widoczne są w wynikach za 2019 r., ten rok to na pewno znacznie większe wyzwania – podsumował.

Na dziś trudno spekulować, czy w trakcie roku trzeba będzie zmniejszyć produkcję. Koncern na bieżąco monitoruje sytuację w krajach, w których jest obecny.

– Sierra Gorda pracje normalnie, nie ma zachorowań, w całym regionie Antofagasty jak na razie zachorowań jest mało – powiedział Chludziński.

Niezależnie od pandemii, prezes zwrócił uwagę, że wyzwaniem dla przemysłu metali nieżelaznych w Europie jest forsowana przez KE polityka Zielonego Ładu: ostrzejsze normy redukcji emisji CO2 przy braku objęcia przemysłu metali nieżelaznych systemem rekompensat. KGHM liczy na zmianę podejścia, zważywszy że przemysł miedziowy ma niewielki udział w emisji, a kluczowe znaczenie dla branż ważnych dla energetyki ze źródeł odnawialnych (turbiny wiatrowe, fotowoltaika).

Poprawa efektywności

W 2019 r. otoczenie makro nie było sprzyjające. Średni kurs miedzi był niższy o 8 proc. rok do roku, licząc w naszej walucie o 3 proc.

Grupa zwiększyła produkcję i sprzedaż, co przełożyło się na wyższe przychody. Sprzedaż miedzi wzrosła o 8 proc., do 742,4 tys. ton, z czego 557 tys. (wzrost o 8 proc.) przypadło na spółkę matkę. Sprzedaż srebra – to domena polskiej części grupy – zwiększyła się o 22 proc., do 1,39 tys. ton.

Produkcja miedzi w grupie wzrosła o 11 proc., do blisko 702 tys. ton. Spółka matka zwiększyła wynik o prawie 13 proc., do 566 tys. ton, w kopalni Sierra Gorda zanotowano wzrost o prawie 12 proc., do 59,5 tys. ton (wynik przypadający na 55 proc. udziałów KGHM w joint–venture). Kopalnie zgrupowane w KGHM International pozostają w lekko spadkowym trendzie – dostarczyły niemal 77 tys. ton miedzi (o 3 proc. mniej rok do roku). Budżet grupy na 2020 r. przewiduje wzrost produkcji miedzi w grupie o 2 proc. – w Sierra Gorda o 30 proc.

Traktowany przez firmę jako najbardziej miarodajny skonsolidowany wynik EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja z pominięciem wpływu niegotówkowych rezerw) wzrosła o 5 proc., do 5,23 mld zł.

Zysk netto spółki matki skurczył się o 38 proc., do 1,26 mld zł, czyli 6,32 zł na akcję (duży wpływ czynników księgowych). Co z dywidendą – przez dwa lata jej nie było? – To nie jest moment na deklarację. Nie negujemy dywidendy, ale trzeba bacznie obserwować sytuację, zobaczymy w którą stronę w ciągu dwóch miesięcy będzie zmierzać świat, co będzie z notowaniami metali – powiedział prezes.

Podczas środowej wideokonferencji KGHM kluczowym wątkiem był wpływ koronawirusa na rynek i grupę.

Niepewna przyszłość

Pozostało 97% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii