Dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Nowe plany wakacyjne Polaków

Na tydzień, albo i krócej. Na noclegi nie więcej niż 200 złotych za osobę za noc. Miejsce pobytu wybierane starannie, po przejrzeniu oferty wielu obiektów. Takie są wyjazdowe preferencje Polaków decydujących się na urlop w kraju.

Publikacja: 19.06.2024 14:57

Dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Nowe plany wakacyjne Polaków

Foto: AdobeStock

45,2 proc. Polaków wyjedzie z rodziną, a 37,5 proc. we dwoje. Pozostałe 17,3 proc. wyruszy na wakacje w gronie większej grupy znajomych — wynika z ankiety serwisu Nocowanie.pl.

– Przy czym mówimy tu o rezerwacjach indywidualnych, które nie obejmują zorganizowanego wypoczynku dzieci w ośrodkach wypoczynkowych czy obiektach kolonijnych – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Bez względu na to, w jakiej konfiguracji wybieramy się na wakacje, jedno jest pewne: dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Utrzymuje się trend krótkich, ale częstszych wyjazdów – przedstawia wnioski z badania.

Czytaj więcej

Upadłe biuro podróży odwołuje wszystkie wyjazdy. 175 tys. poszkodowanych klientów

Ponad połowa, bo 54 proc. planujących wypoczynek familijny wyjedzie na tydzień i jest to wynik zbliżony do zeszłorocznego. O 10 proc. wzrosła natomiast grupa rodzin skracających pobyt do czterech dni. Teraz to 31 proc. podróżujących z rodziną. Dwutygodniowy lub dłuższy pobyt w kraju zamierza zarezerwować zaledwie 5,7 proc. ankietowanych z tej grupy.

Nieco inaczej rozkładają się odpowiedzi par. Co prawda częściej wybierają one wyjazdy weekendowe – taką odpowiedź zaznaczyło aż 29 proc. par i tylko 9 proc. rodzin – ale też częściej mogą pozwolić sobie na dwa tygodnie, a nawet więcej, urlopu (8,5 proc.).

– Rezerwacje są krótkie, ale dobra wiadomość dla gospodarzy jest taka, że 45 proc. rodzin i 41 proc. par planuje więcej niż jeden urlop. Poza tym wszystko wskazuje na to, że wydamy nieco więcej, bo mniej osób liczy na to, że zmieści się w kwocie do 100 złotych – to 44 proc. par i 39 proc. rodzin. W zeszłym roku było to odpowiednio: 49 proc. i 44 proc. – podaje Rzeszutek.

Ile pieniędzy trzeba przygotować na nocleg?

Na wydatek powyżej 300 złotych za osobę za noc pozwolić sobie może 12 proc. ankietowanych rodzin i 7,8 proc. par. Budżet do 2 tysięcy złotych na noclegi przeznaczyć chce ponad połowa par (52 proc.), kolejne 31 proc. zamierza wydać 2-4 tysiące. Ze względu na większą liczbę osób w tym drugim przedziale chce zmieścić się 42 proc. wyjeżdzających z rodziną.

Ankietowani odpowiedzieli też na tradycyjne wakacyjne pytanie: nad morze czy w góry? Wygrywa Bałtyk, nad który wybiera się aż 64 proc. podróżujących z dziećmi i 58 proc. urlopujących w parach. Górskie wędrówki przewiduje 30 proc. rodzin i 28 proc. par. Rodziny rzadziej niż pary wybiorą Mazury. Krainę Wielkich Jezior zamierza odwiedzić 14 proc. podróżujących we dwoje.

Po wyborze kierunku i zaplanowaniu budżetu przychodzi moment wyboru konkretnego obiektu, który najlepiej wpisze się w wyobrażenie o udanym wypoczynku.

– Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych, na decyzję o wyborze wpływ mają przede wszystkim ostateczna cena bez ukrytych opłat dodatkowych, dobra relacja ceny do jakości, rzetelny opis obiektu, atrakcyjne promocje, parking, dostępne udogodnienia, a także atrakcje na miejscu i w najbliższej okolicy, dostosowane do potrzeb rodzin lub osób spędzających wolny czas we dwoje –  mówi Agnieszka Rzeszutek. – Duże znaczenie ma też opinia innych. Uważnie śledzimy wpisy i komentarze dostępne w internecie, zwracając uwagę na to czy wyglądają na wiarygodne –  podkreśla.

Uważne przeglądanie ofert

Przy wyborze szczególnie ostrożni są podróżujący całymi rodzinami. Aż 52 proc. z nich, zanim dokona wyboru tego właściwego, porównuje propozycje więcej niż dziesięciu obiektów. Kolejne 27 proc. szczegółowo przygląda się informacjom o 4–10 obiektach, a 7 proc. przyznaje, że nie porównuje ofert wcale. Nieco mniej czasu na wybór poświęcają osoby podróżujące w parach – 40 proc. sprawdza ofertę od 4–10 obiektów, a 12 proc. nie podejmuje analizy ofert.

Przy zestawianiu propozycji ankietowani zwracają uwagę nie tylko na ceny i opinie, ale też na zdjęcia, szczegółowość opisów udogodnień i wskazania możliwości spędzenia wolnego czasu w okolicy.

A co turystów zniechęca do wyboru danego miejsca? Brak informacji o wyposażeniu obiektu, niezadowalający jego stan i jego najbliższej okolicy, a przede wszystkim brak parkingu na miejscu.

45,2 proc. Polaków wyjedzie z rodziną, a 37,5 proc. we dwoje. Pozostałe 17,3 proc. wyruszy na wakacje w gronie większej grupy znajomych — wynika z ankiety serwisu Nocowanie.pl.

– Przy czym mówimy tu o rezerwacjach indywidualnych, które nie obejmują zorganizowanego wypoczynku dzieci w ośrodkach wypoczynkowych czy obiektach kolonijnych – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Bez względu na to, w jakiej konfiguracji wybieramy się na wakacje, jedno jest pewne: dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Utrzymuje się trend krótkich, ale częstszych wyjazdów – przedstawia wnioski z badania.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu