Cyfrowa transformacja zmienia oblicze każdego sektora, a edukacja nie stanowi wyjątku. System nauczania stoi przed wyjątkowym wyzwaniem – musi nie tylko dotrzymać kroku transformacji cyfrowej i włączać technologie w proces dydaktyczny, ale też przygotować młodzież do poruszania się w cyfrowej rzeczywistości.
Jak wynika z najnowszego raportu „Cyfrowa szkoła 4.0”, opracowanego przez Związek Cyfrowa Polska (ZCP), transformacja, która była procesem planowanym w długim horyzoncie, przyspieszyła na skutek pandemii. Dziś jej obraz – w oczach samych zainteresowanych, czyli uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół – wygląda nad wyraz dobrze. Ale to tylko pozory.
Więcej laptopów
Stopień cyfryzacji polskich szkół – oceniany właśnie przez uczniów, nauczycieli i dyrektorów – to aż prawie 8 pkt w 10-stopniowej skali. Na tak wysoką ocenę wpływ ma dostęp do sprzętu multimedialnego i jakość łączy internetowych. Prawie wszyscy nauczyciele w swojej pracy dydaktycznej wykorzystują interaktywne tablice czy projektory (98 proc.) oraz włączają do programu nauczania różnorodne formy multimedialne (97 proc.). Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia pokazuje, iż osoby oceniające stopień cyfryzacji na poziomie 8–10 pkt wskazywały na zadowalający poziom wyposażenia (38 proc.) i internetu (26 proc.). Jednakże w grupie osób, które udzielały niższej punktacji, zwracano uwagę na przestarzałe urządzenia (mówi o tym co piąty ankietowany) i problem z dostępem do sieci (16 proc.). Jednak w co trzeciej szkole kłopoty z internetem w ogóle nie występują – wynika z raportu ZCP.
Przy tym, w ocenie nauczycieli i dyrektorów, uczniowie szkół podstawowych mają lepszy dostęp do sprzętu niż uczniowie szkół ponadpodstawowych (61 proc. vs. 48 proc.). Ponadto, niemal co trzeci respondent wskazał na wysoki poziom dostępu do szkoleń dla kadry nauczycielskiej z zakresu cyfryzacji. Przy czym reakcje na program „Laptop dla 4-klasisty” są zróżnicowane. Wśród połowy osób pracujących w szkołach podstawowych program spotkał się z pozytywną oceną. Aż dwie trzecie pytanych, „czy program ten powinien być kontynuowany w kolejnych latach”, popiera ten pomysł.