– Przed pandemią Chiny mierzyły się z odpływem kapitału wynoszącym 150 mld dol. rocznie, związanym z wyjazdami ludzi za granicę. W tym roku będzie on prawdopodobnie większy, bo w trakcie pandemii Chińczycy nie mogli podróżować. Duży odpływ kapitału może tworzyć w tym roku presję na juana i na rachunek obrotów bieżących – twierdzi Alicia Garcia Herrero, główna ekonomistka ds. regionu Azji i Pacyfiku w Natixis.
Agencja Bloomberga wskazuje, powołując się na firmy doradzające przy procesie imigracji, że od grudnia wielu bogatych Chińczyków zaczęło szukać za granicą nieruchomości do zakupu oraz podejmować inne kroki wskazujące, że szykują się do dłuższego wyjazdu z Chin. Zbiegło się to z luzowaniem restrykcji pandemicznych w Państwie Środka.
– Muszę przyznać, że ostatnie pół roku doprowadziło ludzi do frustracji. Widzimy więc wzrost liczby umówionych spotkań konsultacyjnych. Nasi klienci z Chin chcą się przenosić i pragną to robić jak najszybciej – twierdzi Feruza Djamalova, prawniczka z kanadyjskiej firmy Sobirovs pomagającej chińskim klientom w migracji.
Czytaj więcej
Państwa UE zgadzają się, by w obliczu zmasowanych subsydiów chińskich i amerykańskich dokonać zmian w polityce wspólnego rynku. Jak to zrobić i za jakie pieniądze – to budzi kontrowersje.
Z danych firmy New World Wealth wynika natomiast, że w 2022 r. wyemigrowało 10,8 tys. bogatych mieszkańców Chin kontynentalnych. Wyjazdy te musiały być skoncentrowane w miesiącach, w których restrykcje pandemiczne były stosunkowo luźne, ponieważ w 2021 i w 2020 r. emigrowało mniej niż po 500 chińskich bogaczy rocznie. W 2019 r. liczba takich emigrantów przekraczała natomiast 15 tys. 26 grudnia, czyli w dniu, w którym władze Chin zapowiedziały luzowanie restrykcji dotyczących wyjazdów, liczba wyszukiwań słowa „emigracja” w serwisie WeChat skoczyła czterokrotnie, do 110,7 mln. Henley & Partners, firma doradzająca bogatym klientom przy migracjach, donosiła natomiast, że w pierwszych dniach po ogłoszeniu luzowania restrykcji pandemicznych liczba zapytań od potencjalnych chińskich klientów wzrosła czterokrotnie.