Z ogłoszonych podczas webinaru GfK Insight Summit Poland 2022 informacji wynika, że od początku roku do końca sierpnia wartość rynku podstawowych produktów spożywczych i chemicznych wzrosła 9,5 proc. co jest efektem wyłącznie cen wyższych niż przed rokiem.
- Konsumpcja spada, inflacja i wysokie ceny to główne wyzwanie wskazywane teraz przez konsumentów - mówił Michał Masymiec, dyrektor z GfK Polonia.
Oznacza to wielkie zmiany w strukturze zakupów, rośnie udział marek własnych, odpowiadających za 21 proc., co jest także efektem ogromnego wzrostu kanału dyskontowego, odpowiedzialnego za 40 proc. rynku.
- Rok do roku sieć Netto zyskała najwięcej pod względem ruchu i ma to także odzwierciedlenie we wzroście unikalnej liczby klientów. Wynika to m.in. z faktu znacznego zwiększenia bazy placówek na terenie Polski. Dzięki temu większa liczba konsumentów zyskała łatwiejszy dostęp do sklepów tego dyskontu – mówi Iwona Kołodziejek, analityk z firmy technologicznej Proxi.cloud, także analizującej rynek.
Eksperci z GfK podczas spotkania wskazywali, że zmiany w popycie widać nie tylko w dobrach podstawowych, spadki sprzedaży dotykają już wielu kategorii. Popyt przesuwa się na tańsze alternatywy albo do zupełnie innych kategorii. Również w dobrach trwałych jak choćby AGD kategorie kluczowe zmagają się ze spadkiem konsumpcji. Choć sprzedaż lodówek latem spadała choć to tradycyjnie najlepszy okres na ich sprzedaż.