Zakupy Polaków już spadają

Do końca sierpnia zakupy FMCG w Polsce skurczyły się 1,6 proc. co pokazuje, że wysokie ceny doprowadzają do zmniejszenia konsumpcji .

Publikacja: 20.10.2022 12:57

Zakupy Polaków już spadają

Foto: Bloomberg

Z ogłoszonych podczas webinaru GfK Insight Summit Poland 2022 informacji wynika, że od początku roku do końca sierpnia wartość rynku podstawowych produktów spożywczych i chemicznych wzrosła 9,5 proc. co jest efektem wyłącznie cen wyższych niż przed rokiem.

- Konsumpcja spada, inflacja i wysokie ceny to główne wyzwanie wskazywane teraz przez konsumentów - mówił Michał Masymiec, dyrektor z GfK Polonia.

Oznacza to wielkie zmiany w strukturze zakupów, rośnie udział marek własnych, odpowiadających za 21 proc., co jest także efektem ogromnego wzrostu kanału dyskontowego, odpowiedzialnego za 40 proc. rynku.

- Rok do roku sieć Netto zyskała najwięcej pod względem ruchu i ma to także odzwierciedlenie we wzroście unikalnej liczby klientów. Wynika to m.in. z faktu znacznego zwiększenia bazy placówek na terenie Polski. Dzięki temu większa liczba konsumentów zyskała łatwiejszy dostęp do sklepów tego dyskontu – mówi Iwona Kołodziejek, analityk z firmy technologicznej Proxi.cloud, także analizującej rynek.

Eksperci z GfK podczas spotkania wskazywali, że zmiany w popycie widać nie tylko w dobrach podstawowych, spadki sprzedaży dotykają już wielu kategorii. Popyt przesuwa się na tańsze alternatywy albo do zupełnie innych kategorii. Również w dobrach trwałych jak choćby AGD kategorie kluczowe zmagają się ze spadkiem konsumpcji. Choć sprzedaż lodówek latem spadała choć to tradycyjnie najlepszy okres na ich sprzedaż.

Zmieniają się także konsumenci i ich oczekiwania. - 74 proc. określają się jako smartshoper, wyszukujący okazji, porównujący ceny, analizujący promocje - mówił Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Z ogłoszonych podczas webinaru GfK Insight Summit Poland 2022 informacji wynika, że od początku roku do końca sierpnia wartość rynku podstawowych produktów spożywczych i chemicznych wzrosła 9,5 proc. co jest efektem wyłącznie cen wyższych niż przed rokiem.

- Konsumpcja spada, inflacja i wysokie ceny to główne wyzwanie wskazywane teraz przez konsumentów - mówił Michał Masymiec, dyrektor z GfK Polonia.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii