Grupa Assay, która zajmuje się wspieraniem rodzimych start-upów, przyjrzała się aktywności gospodarczej Polaków. Wnioski z badań są raczej pesymistyczne.
Co prawda ogółem mamy raczej pozytywne nastawienie do bycia biznesmenem (twierdzi tak niemal połowa badanych). Uważamy, że Polacy to przedsiębiorczy naród (ok. 60 proc. wskazań), dosyć wysoko oceniamy własne umiejętności w tym zakresie, a o założeniu firmy myśli aż 15 proc. zapytanych Polaków.
Ale jednocześnie zdecydowana większość tych, którzy biorą pod uwagę własną firmę, nie podejmie tego wyzwania w ciągu najbliższego roku. Co więcej, aż 64 proc. Polaków ocenia, że to nie jest dobry moment na start biznesu (a tylko 7 proc. uważa, że czasy są sprzyjające).
– Przyczyn takich poglądów jest wiele – do tych „tradycyjnych”, takich jak poczucie niestabilności prawa, dołączyły bieżące czynniki ekonomiczno-polityczne: z kryzysem, brakiem stabilności gospodarczej oraz inflacją na czele – zaznacza Iwo Rybacki, członek zarządu w Grupie Assay. Na dużą niepewność gospodarczą wskazuje 28 proc. badanych, a na wzrost cen – 21 proc.