Rosja: Rynek samochodowy tonie. Brak nowych aut i popytu

W kwietniu rosyjski rynek samochodowy zaliczył nowy anty-rekord. Sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych w kwietniu spadła o 78,5 proc. W 140-milionowym kraju nowych aut sprzedano 32,7 tys. sztuk.

Publikacja: 11.05.2022 18:47

Rosja: Rynek samochodowy tonie. Brak nowych aut i popytu

Foto: Bloomberg

To gorszy wynik niż z „czarnego kwietnia” 2020 r., kiedy w kraju obowiązywała blokada z powodu koronawirusa, a dealerzy nie działali, przypomina gazeta Kommersant. Obecnie kluczowymi problemami pozostają niemożność wprowadzenia na rynek nowych samochodów zagranicznych marek, m.in. ze względu na kryzys w sektorze komponentów, których firmy zachodnie przestały dostarczać, a także brak popytu.

Według Asocjacji Europejskiego Biznesu (AEB) tylko jedna marka – Chery Exeed – chiński suv premium, była w stanie wykazać wzrost sprzedaży. Sprzedaż lidera rynku AwtoWAZ, którego zakład był w kwietniu nieczynny, spadła na poziomie rynkowym o 78 proc., do 8,5 tys. aut. To też jest gorsze od wyników Czarnego kwietnia 2020 roku.

Podobna sytuacja jest z bardzo popularnymi w Rosji markami koreańskimi Kia (spadek o 76 proc. do 4,6 tys.) i Hyundai (o 73 proc. do 4,1 tys.). Najwyższe spadki sprzedaży – o 91 proc. – wykazał Volkswagen (825 sprzedanych aut) i Toyota (786 aut), które wypadły z pierwszej dziesiątki. Sprzedaż grupy GAZ w kwietniu spadła o 61 proc. do 1,9 tys. pojazdów, Renault o 84 proc. do 2,2 tys.

Rosyjskie UAZ (spadek o 36 proc., do 1,6 tys.) i Mitsubishi (o 58 proc., do 867 sztuk) – japońska marka zawiesiła produkcję w Federacji Rosyjskiej dopiero na początku kwietnia, podczas gdy większość marek wycofała się z początkiem marca.

Ze względu na brak nowych dostaw samochodów na rynek dla wszystkich marek zagranicznych, z wyjątkiem koreańskiego Hyundai / Kia częściowo montowanego w Avtotor w Kaliningradzie i marek chińskich, obecnie wyprzedawane są auta z magazynów.

Analitycy nie spodziewają się, że w najbliższym czasie sytuacja się poprawi.

Spośród wszystkich marek reprezentowanych w statystykach AEB tylko chińska marka premium Chery Exeed, okazała się na plusie: jej sprzedaż podwoiła się i sprzedano 403 samochody.

To gorszy wynik niż z „czarnego kwietnia” 2020 r., kiedy w kraju obowiązywała blokada z powodu koronawirusa, a dealerzy nie działali, przypomina gazeta Kommersant. Obecnie kluczowymi problemami pozostają niemożność wprowadzenia na rynek nowych samochodów zagranicznych marek, m.in. ze względu na kryzys w sektorze komponentów, których firmy zachodnie przestały dostarczać, a także brak popytu.

Według Asocjacji Europejskiego Biznesu (AEB) tylko jedna marka – Chery Exeed – chiński suv premium, była w stanie wykazać wzrost sprzedaży. Sprzedaż lidera rynku AwtoWAZ, którego zakład był w kwietniu nieczynny, spadła na poziomie rynkowym o 78 proc., do 8,5 tys. aut. To też jest gorsze od wyników Czarnego kwietnia 2020 roku.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii