Według opublikowanego w środę branżowego raportu „Elektromobilność w Polsce: Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie” przygotowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), Bergman Engineering oraz Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności (PIRE), na terenie Polski jest zlokalizowane 30 proc. zdolności produkcyjnych baterii, wraz z największą na kontynencie fabryką LG Energy Solution w Kobierzycach pod Wrocławiem. Od 2016 r. łączna wartość wspieranych przez PAIH zagranicznych inwestycji w sektor elektromobilności przekroczyła 6 miliardów euro. Tylko w 2019 r., tuż przed pandemią, nakłady inwestycyjne na 6 projektów sięgnęły 2 mld euro – jak dotąd był to rekordowy rok pod tym względem.
Przygotowywane są kolejne inwestycje. PAIH informuje o 21 projektach w branży elektromobilności znajdujących się w jej portfelu. Kolejne firmy biorą pod uwagę uruchomienie w Polsce produkcji: przemawia za tym m.in. rozwinięta infrastruktura, niższe niż na Zachodzie koszty pracy, duży rynek wykwalifikowanych pracowników, a także szybko rosnąca liczba firm z sektora. Wśród producentów reprezentujących sektor elektromobilności znajdują się przedsiębiorstwa na różnym etapie łańcucha wartości. Po inwestycji dokonanej przez LG, do Polski przymierzają się przedsiębiorcy m.in. z Korei, Chin, a także Japonii.
Czytaj więcej
Senat przyjął jednogłośnie ustawę sankcyjną, zakładającą m.in. embargo na import węgla z Rosji i Białorusi oraz zamrożenie majątków osób i podmiotów wpisanych na listę sankcyjną. Senatorowie dopisali jednak do listy sankcji także zakaz importu gazu LPG. Ustawa trafi teraz ponownie do Sejmu.
Jego eksport odgrywa coraz większa rolę w całości zagranicznej sprzedaży firm działających w Polsce. – Wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych za rok 2021, po wzroście o ponad 60 proc. rok do roku, przekroczyła 6,6 mld zł. W dodatku baterie oraz inne komponenty potrzebne do budowy elektrycznego transportu są produktami wysokomarżowymi, które wymuszają inwestycje w nowoczesny model produkcyjny, co dodatkowo sprzyja rozwojowi branży.