Hurtowe sieci internetowe chcą rosnąć

Światłowód Inwestycje chce zwiększyć w 2022 roku zasięg o ponad 400 tys. domów, Nexera i Fiberhost po około 300 tys.

Publikacja: 16.02.2022 21:00

Hurtowe sieci internetowe chcą rosnąć

Foto: Adobe Stock

Około 2,2 mln gospodarstw domowych obejmowały hurtowe otwarte sieci szerokopasmowego internetu w Polsce na koniec 2021 roku – wynika z informacji zebranych przez „Rz". Ponieważ nie wszyscy operatorzy dzielą się informacjami o liczbie abonentów podpiętych do ich sieci, można ją tylko szacować. Według naszych estymacji przekraczała na koniec 2021 r. 400 tys., co oznacza, że sieci były wypełnione w około 20 proc.

Pod względem wielkości sieci największy udział w tym segmencie rynku mają Orange Polska i Fiberhost (dawna Inea). Ich otwarte sieci składają się zarówno z sieci nowych, w tym budowanych ze środków unijnych (program POPC), jak i z wcześniej powstałej zmodernizowanej infrastruktury.

Orange Polska buduje sieci z POPC (ich zasięg w grudniu ub.r. wynosił 300 tys. adresów) i jest udziałowcem spółki Światłowód Inwestycje (ŚI), która dociera z łączami do ponad 800 tys. gospodarstw domowych. Z kolei Fiberhost dysponował na koniec ub.r. otwartą siecią światłowodów o zasięgu 765 tys. domostw (a sieciami kablowymi – 900 tys.).

ŚI, którym kieruje Magdalena Russyan, na start dostał sieć z podłączonymi 160 tys. abonentów Orange. Ma obecnie wśród klientów m.in. T-Mobile i Netię, a jak twierdzi Russyan, rozmowy z kolejnymi firmami trwają. – Operatorzy, którzy rozpoczęli aktywną sprzedaż na naszej sieci, dostarczyli usługi do ponad 200 tys. klientów końcowych. Liczba ta dynamicznie rośnie – mówi. Na razie większość z tych 200 tys., to siłą rzeczy klienci Orange.

Fiberhost dostarcza łącza pod usługi dla abonentów telewizji kablowej Inea, których może być około 150 tys. Ilu abonentów jest w w sumie na infrastrukturze Fiberhostu – szefowa firmy Marta Wojciechowska nie zdradza.

W przeciwieństwie do tych dwóch hurtowników, Nexera, joint venture Nokii i funduszu Infracapital, buduje infrastrukturę od zera. Jak zdradził nam Paweł Biarda, członek zarządu Nexery, jej zasięg na koniec 2021 r. to 280 tys. gospodarstw domowych, a liczba abonentów obsługiwanych przez operatorów korzystających z sieci hurtownika to około 50 tys.

Ostatni z dużych operatorów hurtowych sieci światłowodowych w kraju – Tauron – oddał do użytku do końca ub.r. łącza dla na obslugę 21 tys. abonentów, a jego sieć dociera do 52 tys. domostw.

Światłowodowi hurtownicy mają na ten rok ambitne plany. – Liczymy na zwiększenie zasięgu o ponad połowę – mówi Magdalena Russyan. To oznacza jego wzrost do ponad 1,2 mln domów.

– W 2022 roku liczymy na mniej więcej podwojenie zasięgu sieci dostępnej do komercjalizacji i przynajmniej utrzymanie tempa jej nasycenia usługami – mówi Biarda.

Szefowa Fiberhost liczy, że na koniec 2022 r. infrastruktura firmy docierać będzie do kolejnych 300 tys. gospodarstw domowych. Nie wyklucza przejęć. Nexera też.

Około 2,2 mln gospodarstw domowych obejmowały hurtowe otwarte sieci szerokopasmowego internetu w Polsce na koniec 2021 roku – wynika z informacji zebranych przez „Rz". Ponieważ nie wszyscy operatorzy dzielą się informacjami o liczbie abonentów podpiętych do ich sieci, można ją tylko szacować. Według naszych estymacji przekraczała na koniec 2021 r. 400 tys., co oznacza, że sieci były wypełnione w około 20 proc.

Pod względem wielkości sieci największy udział w tym segmencie rynku mają Orange Polska i Fiberhost (dawna Inea). Ich otwarte sieci składają się zarówno z sieci nowych, w tym budowanych ze środków unijnych (program POPC), jak i z wcześniej powstałej zmodernizowanej infrastruktury.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii