Postcovidowe wyzwania i szanse dla firm

Dobre wyniki spółek czy boom na rynku pracy wskazują, że świat szybko odbił się po pierwszym szoku pandemii Covid-19. Jednak wywołane przez nią zmiany zostaną z nami na długo.

Publikacja: 28.10.2021 21:00

Pandemia trwa, a firmy i konsumenci są w nowej rzeczywistości – mówili uczestnicy IX Kongresu CFO sp

Pandemia trwa, a firmy i konsumenci są w nowej rzeczywistości – mówili uczestnicy IX Kongresu CFO spółek giełdowych SEG

Foto: materiały prasowe

– Na rynku finansowym Covid-19 skończył się w listopadzie 2020 r., gdy pojawiły szczepionki, natomiast dla konsumentów postcovidowa rzeczywistość zaczęła się w kwietniu tego roku – mówił Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista Banku Pekao podczas IX edycji Kongresu CFO spółek giełdowych SEG, który odbył się pod patronatem medialnym „Rzeczpospolitej" i „Parkietu". Pytlarczyk był jednym z uczestników panelu, podczas którego dyskutowano o wyzwaniach związanych z funkcjonowaniem biznesu w nowej, postcovidowej normalności.

– Jej częścią jest niepewność, która już z nami pozostanie – zaznaczał Michał Bogacz, radca prawny i partner w kancelarii Olesiński & Wspólnicy.

Nie wszyscy są jednak przekonani, że nowa normalność faktycznie już nastała. – Zdecydowanie mamy okres przejściowy, na razie nie można mówić o postcovidowej rzeczywistości – oceniał Michał Rakowski, członek zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich w Grupie Amica, która właśnie pracuje nad nową, długoterminową strategią, dostosowującą firmę do nowych realiów. Choć czołowy producent AGD, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, zetknął się ze skutkami Covid-19 (uderzył w dostawy z Chin), to szybko je pokonał. Dzisiaj fabryka Amiki pracuje na najwyższych obrotach, korzystając z dużego popytu na AGD, choć głównym problemem są rosnące ceny surowców i koszty transportu czy energii.

To jeden z powodów szybkiego wzrostu inflacji, której nie uda się szybko wyhamować. Zdaniem Ernesta Pytlarczyka, również w przyszłym roku inflacja przekroczy średni poziom 5 proc., a może sięgnąć też 7 proc., jeśli wzrosną ceny paliw. W Polsce napędza ją dodatkowo boom na rynku pracy połączony z niedoborem pracowników – co podkręca wzrost płac.

Podwyżkom wynagrodzeń będzie też sprzyjać dobra kondycja polskiej gospodarki, w tym polskiego przemysłu, który (nie licząc motoryzacji) bije wyniki sprzed pandemii. Jak oceniał główny ekonomista Pekao, Polski Ład (w tym przewidziane tam ulgi podatkowe) pozwoli wygładzić ścieżkę konsumpcji, ograniczając skutki inflacji dla uboższych konsumentów. Firmy mogą więc liczyć na utrzymanie popytu na swoje produkty.

Będą musiały się natomiast zmierzyć z największą reformą podatkową ostatnich lat przewidzianą w Polskim Ładzie. – Firmy dostaną przydatne ulgi – w tym konsolidacyjną, eksportową czy związaną z IPO, ale zarządzanie ryzykiem podatkowym, strukturyzowanie prawne i podatkowe transakcji będzie istotne jak nigdy wcześniej – przypominał Michał Bogacz, który zwracał też uwagę na mało przyjazny język tego kluczowego dokumentu.

Wśród omawianych podczas kongresu postcowidowych wyzwań i szans było też przyspieszenie cyfryzacji, które wywołało także w Polsce eksplozję e-commerce oraz rozwój Business Intelligence, co może być motorem rozwoju dla wielu firm.

– Na rynku finansowym Covid-19 skończył się w listopadzie 2020 r., gdy pojawiły szczepionki, natomiast dla konsumentów postcovidowa rzeczywistość zaczęła się w kwietniu tego roku – mówił Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista Banku Pekao podczas IX edycji Kongresu CFO spółek giełdowych SEG, który odbył się pod patronatem medialnym „Rzeczpospolitej" i „Parkietu". Pytlarczyk był jednym z uczestników panelu, podczas którego dyskutowano o wyzwaniach związanych z funkcjonowaniem biznesu w nowej, postcovidowej normalności.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii