Makro z mniejszymi obrotami

Wieloletni lider rynku hurtowego, niemiecka sieć Makro, odczuwa spowolnienie i w 2012 r. jego sprzedaż spadła w 2012 r. 6,9 proc. do 1,6 mld euro

Publikacja: 20.03.2013 16:12

W Polsce Makro Cash & Carry ma sieć 41 hal, w których kupują głównie przedsiębiorcy prowadzący choćby sklepy czy restauracje . Firma w 2012 otworzyła dwa nowe Makro Punkty o mniejszej powierzchni niż standardowa hala. – Wprowadzaliśmy wiele projektów, które mają nam pomóc w zwiększeniu naszej konkurencyjności oraz atrakcyjności dla klientów. Bez wątpienia będziemy kontynuować te działania w długofalowej perspektywie – wyjaśnia David Boner, prezes Makro Cash & Carry Polska. Firma jednak odczuwa obserwowany już od kilku lat spadek liczby małych sklepów. Co roku z rynku znika po kilka tysięcy tego typu firm. Makro uruchomiło nowy projekt franczyzowy i pod marką Odido rozwija sieć partnerskich sklepów. Na koniec 2012 r. było ich niemal 1,7 tys. Jednak mimo tego obroty firmy znów spadły –w 2012 r. o 6,9 proc.

Ogółem niemiecka grupa (na większości rynków występuje pod marką Metro Cash&Carry) zwiększyła w 2012 r. sprzedaż jedynie o 1,7 proc. do 31,6 mld euro. Jak wyjasnia w komunikacie do mimo wszystko pozytywnego trendu przyczyniły się szczególnie wyniki w Rosji, Chinach i Turcji. Przychody uwzględniające sprzedaż Makro w Wielkiej Brytanii wzrosły o 3,2 proc. Zysk operacyjny, nie wliczając odsetek i podatków (EBIT) spadł o 17,5 proc. do 947 mln euro.

Udział międzynarodowej sprzedaży wzrósł w 2012 r. o 1 pkt. proc. do 84,5 proc. Na nadal głównym rynku niemieckim sprzedaż spadła o 3,3 proc. do 5 mld euro, głównie ze względu na optymalizację portfolio, która wiązała się z zamknięciem 10 hal w czwartym kwartale 2011 r. oraz gorszą sytuacją na rynku artykułów przemysłowych.

W 2012 r. spółka na świecie otworzyła 46 hal - tylko na Chiny przypadło 12 otwarć. Nie licząc 30 sprzedanych hal w Wielkiej Brytanii, grupa  na koniec 2012 r. zarządzała 743 halami hurtowymi w 29 krajach na całym świecie.

Wyniki podał także właściciel Makro, czyli Grupa Metro. W Poslce należą też do niej sieci elektromarketów Media Markt oraz Saturn oraz wciąż hipermarkety Real. Umowa sprzedaży tych ostatnich została podpisana w 2012 r. z grupą Auchan, a sfinalizowanie transakcji zależy od decyzji urzędów antymonopolowych.

W roku finansowym 2012 Metro zwiększyło sprzedaż jedynie o 1,2 proc. do 66,7 mld. EBIT przed odliczeniami osiągnął niemal 2 mld euro. Z koeli dług netto został zredukowany o 20,4 proc. do 3,2 mld euro. – Zmieniająca się sytuacja na rynku konsumenta w wielu krajach Europy, wpłynęła na kryzys, oddziałując także na rozwój biznesu grupy w 2012 r. – powiedział Olaf Koch, prezes Metro AG.

W Polsce Makro Cash & Carry ma sieć 41 hal, w których kupują głównie przedsiębiorcy prowadzący choćby sklepy czy restauracje . Firma w 2012 otworzyła dwa nowe Makro Punkty o mniejszej powierzchni niż standardowa hala. – Wprowadzaliśmy wiele projektów, które mają nam pomóc w zwiększeniu naszej konkurencyjności oraz atrakcyjności dla klientów. Bez wątpienia będziemy kontynuować te działania w długofalowej perspektywie – wyjaśnia David Boner, prezes Makro Cash & Carry Polska. Firma jednak odczuwa obserwowany już od kilku lat spadek liczby małych sklepów. Co roku z rynku znika po kilka tysięcy tego typu firm. Makro uruchomiło nowy projekt franczyzowy i pod marką Odido rozwija sieć partnerskich sklepów. Na koniec 2012 r. było ich niemal 1,7 tys. Jednak mimo tego obroty firmy znów spadły –w 2012 r. o 6,9 proc.

Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu